[bookmark: _GoBack]VÝSLEDKY KONTROLY TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ

Kontrola dodržování právních předpisů a licenčních podmínek provozovatelů ve vysílání je jednou ze základních povinností Rady, plynoucích z ustanovení § 5 zákona o vysílání. Podrobný popis systému a shrnutí výsledků monitoringu televizního vysílání je v kapitole D v textové části výroční zprávy. Přílohou kapitoly D je tento soupis analýz v elektronické formě.

Následující přehled uvádí analýzy tzv. redakčního obsahu vysílání televizních programů a obchodních sdělení, které Rada projednala v průběhu roku 2020 s uvedením, zda případně bylo na základě monitoringu zahájeno řízení o přestupku, zda byl provozovatel či jiný subjekt upozorněn na porušení zákona či licence, nebo zda si Rada vyžádala před případnými dalšími kroky podání vysvětlení podle správního řádu apod., s informací o případném vývoji věci do konce roku 2020. V přehledu nejsou jednotlivě uváděny záznamy o velkém množství monitorovaných pořadů, obchodních sdělení atd. vysílaných v televizi, jejichž kontrola nepřinesla signály o nějakém pochybení a která proběhla v rámci monitoringu větších obsahových celků, jako např. celku všech případů dotčených podněty a stížnostmi k obsahu vysílání v období od jednoho zasedání Rady k následujícímu, analýzami delších kontinuálních úseků vysílání, analýzami na základě screeningu, plošnými analýzami zpravodajství či publicistiky za delší období, či měsíčním kompletem všech premiér obchodních sdělení vysílaných na programech, které jsou trvale monitorovány.

Přehled začíná provozovateli celoplošného televizního pozemního vysílání, přičemž nejdříve je zařazen provozovatel ze zákona – Česká televize, dále provozovatelé s licencí od provozovatelů celoplošného pozemního vysílání TV Nova s. r. o., FTV Prima, spol. s r. o. a Barrandov Televizní Studio a. s., následováni dalšími provozovateli televizního vysílání podle jeho různých typů. Samostatnou pasáží je závěrečný přehled kontrol vysílání televizních obchodních sdělení – reklam, teleshoppingu a označení sponzora pořadu či programu. Tato pasáž má v úvodu souhrnnou tabulku s počty premiér obchodních sdělení, které byly zahrnuty do systematické kontroly v roce 2020, a stručné textové shrnutí. Následuje soupis záznamů o analýzách obchodních sdělení v časovém řazení, ať již šlo o analýzy, které vyplynuly ze systematického měsíčního monitoringu premiérových obchodních sdělení, dodržování reklamních limitů a přípustné frekvence přerušování pořadů obchodními sděleními na rozhodujících televizních programech, z monitoringu hlasitosti obchodních sdělení, nebo o analýzy, které vyplynuly z monitoringu nezaměřeného speciálně na obchodní sdělení, tj. zejména z podnětů televizních diváků, které často přicházejí dříve, než jsou k dispozici výsledky měsíčních analýz vysílání obchodních sdělení. Analýzy pořadů, dalších částí vysílání či obchodních sdělení odvysílaných v televizi dříve než v roce 2020, které jsou zařazeny v přehledu, byly Radou projednány až v roce 2020.


Celoplošné televizní vysílání

Česká televize

Česká televize / ČT1 a ČT24 – vysílání 23. dubna – 24. května 2019
V rámci širšího monitoringu vysílání před volbami do Evropského parlamentu 24.–25. května 2019 byly monitorovány také vybrané zpravodajské a politicko-publicistické pořady České televize. Analýzy celoplošně vysílaných televizních a rozhlasových programů včetně programů České televize zpracovala pro Radu výzkumná agentura FOCUS – Centrum pro sociální a marketingovou analýzu, spol. s r. o. Rada se seznámila s analýzou zpravodajských a publicistických pořadů odvysílaných na programech ČT1 a ČT24 provozovatele Česká televize v období před volbami do Evropského parlamentu v roce 2019 bez dalšího, neboť žádné porušení zákona nebylo zaznamenáno. Podrobnější informace o analýze vysílání celoplošných programů před volbami do Evropského parlamentu 2019 jsou součástí kapitoly B výroční zprávy.

Česká televize / ČT1 – 168 hodin, příspěvek Vrtěti hladomorem, 1. prosince 2019 od 21:35 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu v příspěvku uvedl odkaz na článek s názvem V Brně na ZŠ Vejrostova propagují dětem lásku k islámu!, který s tématem příspěvku věcně nesouvisel. Příspěvek se zabýval kauzou projektu Postavme se hladu, odkazovaný článek však pojednával o akci Tolerance k náboženství se zaměřením na islám. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada dospěla k závěru, že spojením fakticky nesouvisejících informací bylo vyznění pro diváky značně zavádějící. Provozovatel tedy neposkytl divákovi objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů a Rada jej upozornila na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona o vysílání.

Česká televize / ČT1 – Události v regionech, příspěvek Biologická léčba lupénky, 9. prosince 2019 od 18:00 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu v příspěvku uvedl, že se pacient nakazil lupénkou, ačkoli lupénka patří mezi nepřenosná a nenakažlivá onemocnění a výrok tak mohl v divácích evokovat mylný dojem, že lupénka je chorobou nakažlivou, resp. přenosnou. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Česká televize / ČT1 – Poldové a nemluvně (1. díl), 10. ledna 2020 od 20:06 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

Česká televize / ČT1 – Most! (2. díl), 13. ledna 2020 od 21:10 hodin
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání a upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že odvysílal pořad Most! (2. díl), který obsahoval několik vulgarismů.

Česká televize / ČT24 – Studio ČT24, téma Jednání Rady pro lidská práva, 16. ledna 2020 od 17:03 hodin; Interview ČT24, 16. ledna 2020 od 18:28 hodin; 90' ČT24, téma Válková zůstává vládní zmocněnkyní, 16. ledna 2020 od 20:05; Události, komentáře, téma Lidská práva a ombudsman, 
16. ledna 2020 od 22:00 hodin
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyzván k podání vysvětlení, z jakého důvodu nebyli pozváni do pořadů, které se věnovaly možnému setrvání Heleny Válkové ve funkci zmocněnkyně pro lidská práva dne 16. ledna 2020 na programu ČT24, žádní hosté, kteří by měli možnost prezentovat argumenty svědčící pro setrvání Heleny Válkové ve funkci zmocněnkyně pro lidská práva. Se zaslaným vysvětlením se Rada seznámila a rozhodla věc odložit.

Česká televize / ČT2 – vysílání 1. února 2020 v úseku 12:00–24:00 hodin
Obsah kontinuálního úseku vysílání byl analyzován v rámci standardního monitoringu. Rada neshledala žádné porušení zákona. S předloženou analýzou se seznámila bez dalších kroků.

Česká televize / ČT24 – Newsroom ČT24, příspěvek Hitler je gentleman, 2. února 2020 od 22:00 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala případem odvysílání příspěvku Hitler je gentleman v pořadu Newsroom ČT24. Rada rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení, z jakého zdroje vycházelo či o jaká fakta se opíralo v něm prezentované skutkové tvrzení moderátora k tématu příspěvku, že prezident Česka lhal. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez dalších kroků.

Česká televize / ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art – vysílání 6.–9. února 2020
Mezi priority, které si stanovila Rada pro rok 2020, patřil monitoring rizikové mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. V období 6.–9. února 2020 proto Rada provedla monitoring redakčního obsahu i obchodních sdělení na 21 celoplošných televizních programech, mezi kterými byly programy ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art, NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1, Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM, Televize Barrandov, ŠLÁGR TV, Nickelodeon, a O (Óčko). Cílem monitoringu bylo zmapování výskytu audiovizuálních prvků zobrazujících či potenciálně podporujících závislostní chování – Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.

Česká televize / ČT1 – 168 hodin, reportáž Úřednické milodary, 9. února 2020 od 21:50 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala reportáží o činnosti úřadů práce Úřednické milodary, a na ni tematicky navazující reportáží Z moci úřední, odvysílanými v rámci pořadu 168 hodin na programu ČT1 dne 9. a 16. února 2020. Rada rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení, na jakých zdrojích a relevantních informacích, kromě vyjádření bývalých zaměstnanců či nespokojených klientů, jsou postavena závažná obvinění na adresu úřadu práce, kterým byl bez korektivu autorů reportáže opakovaně poskytnut prostor, a o vysvětlení, z jakého důvodu nebyl dán pracovníkům úřadu prostor, aby se k těmto vzneseným obviněním mohli vyjádřit. Po seznámení s vysvětlením Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona o vysílání, jehož se dopustil odvysíláním reportáže o činnosti úřadu práce Z moci úřední v rámci pořadu 168 hodin na programu ČT1 dne 16. února 2020, kdy v reportáži zazněla závažná obvinění na adresu úřadů práce ze strany bývalých zaměstnanců a nespokojených klientů bez jakéhokoli korektivu ze strany autorů reportáže, aniž by byl dán pracovníkům úřadu prostor, aby se k obviněním mohli vyjádřit.

Česká televize / ČT24 – Studio ČT24, příspěvek Co přinese nedělní Newsroom, 14. února 2020 od 14:33 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu redaktor uvedl, že člen Rady ČTK Petr Žantovský je bývalý komunistický novinář, resp. o jaké zdroje se toto jeho tvrzení opíralo. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Česká televize / ČT1 – Zrádci (1/6), podtitul Vstup do prázdnoty, 23. února 2020 od 20:10 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala případem odvysílání prvního dílu kriminálního seriálu Zrádci z prostředí obchodu s drogami, který měl podtitul Vstup do prázdnoty. Jelikož pořad obsahoval hrubý jazyk, Rada upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil odvysíláním pořadu, který obsahoval vulgarismy a nadávky, čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 do 6:00 druhého dne.

Česká televize / ČT1 – Reportéři ČT, příspěvek Výmysl jako důkaz, 9. března 2020 od 21:45 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu v reportáži neposkytl soudci Alexanderu Sotolářovi prostor k vyjádření ohledně jeho role v kauze Opencard, a dále, z jakého důvodu v reportáži nezaznělo stanovisko Vrchního soudu v Praze, který jako odvolací instance v kauze rozhodoval. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Česká televize / ČT :D – Zprávičky, 10. března–18. května 2020
Vysílání pořadu Zprávičky v období od 10. března do 18. května 2020 bylo monitorováno se zaměřením na informování o koronavirové pandemii. Na základě poznatků z monitoringu bylo možné konstatovat, že pořad Zprávičky v době pandemie poskytoval své cílové skupině relevantní informace vhodnou, srozumitelnou a přiměřenou formou. Kromě primárního cíle monitoring sledoval i to, zda ve vysílání nedošlo k porušení zákona o vysílání nejen v příspěvcích na téma spojené s pandemií, a porušení zákona nebylo ve zkoumaném úseku odhaleno. Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků.

Česká televize / ČT1 – Černé ovce, reportáž Žárovky, 11. března 2020 od 17:40 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala reportáží Žárovky v pořadu Černé ovce. Rada rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení k obsahu tvrzení redaktorky vyjadřujícího, že v případě uvedeném v reportáži neumožní nemocnice přítomnost matky u dítěte po operaci, aby vysvětlil, na základě jakých zdrojů nebo faktů bylo tvrzení redaktorky do reportáže zařazeno. Po seznámení s vysvětlením Rada upozornila provozovatele vysílání na porušení § 31 odst. 3 zákona o vysílání, jehož se dopustil odvysíláním pořadu, kde informoval o tom, že Fakultní nemocnice v Motole odmítá povolit ženě přítomnost na JIP po operaci jejího syna, když ve skutečnosti měl provozovatel již dva dny před odvysíláním reportáže k dispozici oficiální vyjádření nemocnice, že návštěvu matce povolí. Provozovatel se tak dopustil porušení zásad objektivity a vyváženosti, jelikož věcná správnost je jejich základním předpokladem.

Česká televize / ČT1 – Zrádci, 15. března 2020 od 20:10 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

Česká televize / ČT1 – Události, reportáž Chtěli darovat roušky, nesměli, 1. dubna 2020 od 19:00 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Informace v reportáži rozporovala Česká obchodní inspekce, která Radě adresovala stížnost. Provozovatel byl podle § 137 odst. 1 správního řádu požádán o podání vysvětlení, z jakého zdroje redaktoři čerpali prezentované informace, týkající se např. postupu České obchodní inspekce či charakteru zdravotnických pomůcek. S podaným vysvětlením se Rada seznámila a dospěla k závěru, že odvysíláním předmětného příspěvku se provozovatel mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. S provozovatelem bylo zahájeno řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona o vysílání. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

Česká televize / ČT1 – Teroristka, 5. dubna 2020 od 20:15 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

Česká televize / ČT1 – Případy 1. oddělení (14/22), 8. dubna 2020 od 20:16 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

Česká televize / ČT1 – Úhoři mají nabito, 19. dubna 2020 od 20:10 hodin
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání a upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že odvysílal pořad Úhoři mají nabito, který obsahoval několik vulgarismů.

Česká televize / ČT24 – vysílání 24.–30. dubna 2020 v úseku 9:00–23:00 hodin
Předmětem mimořádné kvantitativní analýzy bylo kontinuální vysílání ČT24 v době kulminující vlny pandemie nemoci covid-19. Analýza neprokázala porušení zákona. Rada se s ní seznámila bez dalších kroků.

Česká televize / ČT1 – Reportéři ČT, reportáž Vítězové a poražení, 27. dubna 2020 od 21:05 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala odvysíláním reportáže Vítězové a poražení v pořadu Reportéři ČT na téma zrušení čtyř koronavirových opatření Ministerstva zdravotnictví Městským soudem v Praze. Rada rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení k obsahu reportáže, a sice ke spojení tématu rozsudku MS v Praze, kterým zrušil některá koronavirová opatření Ministerstva zdravotnictví, s tématem uzdravených a zemřelých v souvislosti s koronavirovou epidemií. Rada žádá provozovatele vysílání, aby vysvětlil, na základě jakých věcných souvislostí uvedená témata spojil do jedné reportáže. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez dalších kroků.

Česká televize / ČT1 a ČT24 – vysílání 1. května – 31. října 2020
V rámci analýzy objektivity a vyváženosti vybraných politicko-publicistických a diskuzních pořadů na více programech v období od 1. května do 31. října 2020 byly monitorovány také publicistické pořady České televize Otázky Václava Moravce, Interview ČT24, 168 hodin a Reportéři ČT. Rada rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení, z jakého důvodu nebyl do pořadu Otázky Václava Moravce, vysílaného na programech ČT1 a ČT24 v období od 1. května 2020 do 31. října 2020, pozván jako host žádný z představitelů strany KDU-ČSL. Případ nebyl ke konci roku 2020 uzavřen. Souhrnná informace o šestiměsíčním monitoringu publicistiky v období 1. května – 31. října 2020 je součástí kapitoly B výroční zprávy.

Česká televize / ČT1 – Reportéři ČT, reportáž Nevyléčená nemoc, 25. května 2020 od 21:55 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu v reportáži nezaznělo, že zástupci Agrofertu vysvětlili důvody neposkytnutí vyjádření s podstatným argumentem, že probíhá soudní spor a věc je šetřena Evropskou komisí, a proto v tuto chvíli není možné vyjádření poskytnout. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Česká televize / ČT1 – vysílání pořadů informujících o výsledcích losování číselných loterií společnosti SAZKA a. s. v červnu 2020
Monitoring vysílání pořadů informujících o výsledcích losování číselných loterií společnosti SAZKA a. s. v červnu 2020 na programu ČT1 přinesl poznatky o některých problémech či možných problémech z hlediska vysílání skrytých obchodních sdělení. Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 48 odst. 1 písm. h) zákona o vysílání, kterého se dopustil odvysíláním pořadu Losování SAZKAmobil šance dne 1. června 2020 od 20:05 hodin na programu ČT1, který byl skrytým obchodním sdělením, respektive skryté obchodní sdělení obsahoval. Dále Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 48 odst. 1 písm. h) zákona o vysílání, kterého se dopustil odvysíláním pořadu Losování Mimořádné Sportky a Šance dne 12. června 2020 od 20:05 hodin na programu ČT1, který byl skrytým obchodním sdělením, respektive skryté obchodní sdělení obsahoval. Dále Rada rozhodla zahájit s provozovatelem vysílání řízení o přestupku pro možné porušení § 48 odst. 1 písm. h) zákona o vysílání, kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Výsledky losování Šťastných 10 dne 29. června 2020 v úseku 22:15:34–22:16:34 hodin na programu ČT1, který, ač byl pořadem o večerním losování loterie Šťastných deset dne 29. června 2020, obsahoval titulek informující o možnosti zkontrolování výsledků poledního slosování Šťastných 10, který vybízel diváky k návštěvě internetové stránky obsahující ve skutečnosti kompletní informace o všech hazardních hrách provozovaných společností SAZKA a. s. 
i vstup do interaktivního rozhraní pro sázení v těchto hazardních hrách on-line, tedy pro nákup služeb, a k použití mobilní aplikace, která je mobilním aplikačním rozhraním pro kurzové sázení Sazkabet, tedy pro nákup služby. Tím byl sledován reklamní cíl ve prospěch služeb, jejichž nákup zprostředkuje rozhraní v rámci uvedené internetové adresy a mobilní aplikace. Provozovatel se tudíž mohl dopustit porušení zákonné povinnosti, podle které provozovatelé vysílání nesmějí zařazovat do vysílání skrytá obchodní sdělení. A Rada rovněž rozhodla zahájit s provozovatelem vysílání řízení o přestupku pro možné porušení § 48 odst. 1 písm. h) zákona o vysílání, kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Losování Sportky a Šance dne 28. června 2020 od 20:05 hodin na programu ČT1, který, ač byl pořadem o výsledcích losování loterií Sportka a Šance, obsahoval verbální sdělení, jež vybízelo diváky k získání Sazka karty, které bylo sdělením na podporu podnikatelské činnosti společnosti SAZKA a. s., poskytovatele služeb ve formě loterií, neboť držitel Sazka karty podáním sázky na Sazka terminálu získává bonus účasti v soutěži o ceny Kolo štěstí, kterým je motivován k nákupu služby – k podání sázky do loterie. Tím byl sledován reklamní cíl ve prospěch služeb, jejichž nákup se Sazka kartou je bonifikován. Odvysílání takovéhoto sdělení se provozovatel mohl dopustit porušení zákonné povinnosti, podle které provozovatelé vysílání nesmějí zařazovat do vysílání skrytá obchodní sdělení. Zahájená řízení o přestupku nebyla do konce roku 2020 uzavřena. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.

Česká televize / ČT1 – 168 hodin, příspěvek Doba pokoronavirová, 7. června 2020 od 21:45 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu v reportáži, která se věnovala ekonomickým dopadům pandemie covid-19 a nezaměstnanosti, nezprostředkoval divákům vyjádření vládních představitelů či zástupců státní správy k otázce distribuce státní pomoci firmám a osobám v ekonomické nouzi, která byla v reportáži označena za nedostatečnou. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Česká televize / ČT1 – Reportéři ČT, reportáž Krizové zdražení, 29. června 2020 od 21:25 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyzván k podání vysvětlení, z jakého zdroje v reportáži Krizové zdražení čerpal informaci o tom, že v bytech patřících Městské části Prahy 10 bydlí především sociálně slabí, senioři, samoživitelky a mladé rodiny. Současně měl také uvést zdroj, ze kterého čerpal data o celkovém počtu domácností, respektive obsazenosti nájemních bytů Městské části Prahy 10, a vysvětlit, z jakého důvodu bylo v reportáži uvedeno, že radnice Prahy 10 se rozhodla zvýšit nájemné v lednu 2020 (s účinností od dubna 2020), ačkoli dle dostupných informací rozhodnutí o tomto zvyšování padlo již v dubnu 2019. Se zaslaným vysvětlením se Rada seznámila a rozhodla věc odložit.

Česká televize / ČT1 – Bába z ledu, 19. července 2020 od 20:12 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

Česká televize / ČT24 – Interview ČT24, 26. července 2020 od 18:28 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona o vysílání, jelikož se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. Divákům byl prezentován pouze jediný názor.

Česká televize / ČT1 – Reportéři ČT, reportáže Pravda podle Okamury, 31. srpna 2020 od 21:25 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala odvysíláním reportáže Pravda podle Okamury v pořady Reportéři ČT. Rada zahájila s provozovatelem řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona o vysílání, tedy povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti, kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Reportéři ČT, respektive reportáže Pravda podle Okamury v tomto pořadu, konkrétně připojením pasáže o hnutí Trikolóra za ucelenou pasáž věnovanou hnutí Svoboda a přímá demokracie, jako by šlo o pokračování tématu, ačkoliv druhá pasáž neměla relevantní věcnou návaznost na předchozí pasáž 
a měla podstatně odlišné téma, což mohlo s ohledem na obsah první pasáže vyvolat v divácích mylný dojem o xenofobnosti a předsudečnosti v hnutí Trikolóra a jeho příznivcích, aniž k tomu byly v reportáži uvedeny validní argumenty, a dále tím, že do pasáže věnované hnutí Trikolóra zařadil vystoupení jediného odborného respondenta a jediného příznivce hnutí Trikolóra, jejichž názory byly ve své kategorii osamocené a postrádaly schopnost poskytnout objektivní a vyvážené informace o názorech odborníků na hnutí Trikolóra, respektive příznivců hnutí Trikolóra. Do konce roku 2020 nebyla věc uzavřena.

Česká televize / ČT1 a ČT24 – Události, reportáž Zadržení v Bělorusku, 24. září 2020 od 19:00 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, na základě jakých podkladů byl v reportáži prezident Běloruska Alexandr Lukašenko označen jako samozvaný prezident. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Česká televize / ČT1 – Polopatě, 8. listopadu 2020 od 8:50 hodin
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání a upozornila provozovatele na porušení § 53a odst. 3 zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že odvysílal pořad Polopatě, který obsahoval umístěné produkty, avšak pořad nebyl na začátku označen jako pořad obsahující umístění produktu.

Česká televize / ČT1 – Polopatě, 15. listopadu 2020 od 8:50 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala odvysíláním magazínu Polopatě s problematickými prvky v pasáži o houbě čaga. Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 53a odst. 2 písm. c) zákona o vysílání, kterého se dopustil odvysíláním pořadu Polopatě, který obsahoval reportáž na téma houby čaga, ve které byl nepatřičně zdůrazněn umístěný produkt doplněk stravy ČAGA + REISHI a RAKYTNÍK. Rada rovněž požádala Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci o stanovisko ve věci legitimity užití zdravotních tvrzení souvisejících s propagací doplňku stravy ČAGA + REISHI a RAKYTNÍK výrobce Terezia Company s. r. o.

Česká televize / ČT1 – Pražské orgie, 15. listopadu 2020 od 20:10 hodin
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání a upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že odvysílal pořad Pražské orgie, který obsahoval několik vulgarismů.

Česká televize / ČT1 – Události v regionech (Praha), příspěvek na téma Zmírnění některých opatření, 18. listopadu 2020 od 18:00 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala odvysíláním příspěvku na téma Zmírnění některých opatření v pořadu regionálního zpravodajství Události v regionech (Praha). Rada rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení, z jakého důvodu zařadil do příspěvku na téma Zmírnění některých opatření, odvysílaného v rámci pořadu Události v regionech (Praha), sekvenci záběrů vyjadřující do značné míry úplný názorný návod na podepsání konkrétní petice, který fungoval jako předestření možnosti podepsat petici, a tím jako nepřímá výzva k podpisu petice. Do konce roku 2020 nebyla věc uzavřena.


TV Nova s. r. o.

TV Nova s. r. o. / NOVA a NOVA 2 – vysílání 23. dubna – 24. května 2019
V rámci širšího monitoringu vysílání před volbami do Evropského parlamentu 24.–25. května 2019 byly monitorovány také vybrané zpravodajské a politicko-publicistické pořady na programech NOVA 
a NOVA 2. Analýzy celoplošně vysílaných televizních a rozhlasových programů včetně programů NOVA a NOVA 2 zpracovala pro Radu výzkumná agentura FOCUS – Centrum pro sociální a marketingovou analýzu, spol. s r. o. Rada se seznámila s analýzou zpravodajských a publicistických pořadů odvysílaných na programech NOVA a NOVA 2 provozovatele TV Nova s. r. o. v období před volbami do Evropského parlamentu v roce 2019 bez dalšího, neboť žádné porušení zákona nebylo zaznamenáno. Podrobnější informace o analýze vysílání celoplošných programů před volbami do Evropského parlamentu 2019 jsou součástí kapitoly B výroční zprávy.

TV Nova s. r. o. / NOVA – Polední televizní noviny, příspěvek informující o vypínání pozemního vysílání DVB-T, 16. prosince 2019 od 12:00 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu v rámci příspěvku diváky vybízel, aby přešli na vysílání prostřednictvím kabelových systémů, satelitu nebo internetu, a neposkytl jim relevantní informace o možnosti přechodu na pozemní vysílání DVB-T2, prostřednictvím pořízení odpovídajícího technického zařízení, tj. televizoru či set-top-boxu, aby mohli na základě odvysílaného příspěvku nezávisle posoudit jednotlivé možnosti vyplývající ze změny standardu vysílání. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada dospěla k závěru, že provozovatel nezajistil, aby bylo v pořadu dbáno zásad objektivity a vyváženosti a upozornila jej na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona o vysílání.

TV Nova s. r. o. / Nova Cinema – Mentalista, 21. prosince 2019 od 7:30 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, neboť pořad mohl ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že obsahoval pasáž detailně zobrazující dvě polonahá mrtvá těla muže a ženy ve vaně, která byla masivně postříkána krví pravděpodobně v důsledku intenzivního krvácení způsobeného řeznými či sečnými poraněními. Záběry mohly způsobit dětským divákům psychický otřes a stavy úzkosti.

TV Nova s. r. o. / Nova Gold, NOVA – díly seriálů Ordinace v růžové zahradě 2 a Ulice, 1. ledna – 31. srpna 2020
S pomocí softwarového nástroje DaTel proběhl monitoring opětovného vysílání dílů seriálů Ordinace v růžové zahradě 2 a Ulice, u kterých byly již v minulosti zaznamenány obsahové problémy z hlediska zákona. Rada rozhodla zahájit s provozovatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 53a odst. 2 písm. c) zákona o vysílání, neboť odvysíláním pořadu Ulice ve dnech 18. května 2020 od 17:25 hodin, 20. května 2020 od 17:25 hodin a 23. května 2020 od 17:30 hodin na programu Nova Gold, který obsahoval umístění produktu, se mohl dopustit nepatřičného zdůrazňování umístěného produktu Hate Free Culture, a to zejména detailním popisováním principu projektu HateFree Culture a jeho vizuální prezentací. Umístěný produkt byl tak verbálními a obrazovými prostředky nepatřičně zmiňován nad rámec děje a byl do předmětného pořadu zařazen s cílem explicitně na produkt upozornit, k čemuž bylo užito prostředků připomínajících reklamní nabídku. Řízení nebylo ke konci roku 2020 uzavřeno.

TV Nova s. r. o. / NOVA – Televizní noviny, 19. ledna 2020 od 19:30 hodin
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání a upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že odvysílal reportáž o vzrůstajícím množství případů násilí mezi dětmi a v rámci stejného pořadu reportáž o vítězství zápasníka UFC Conora McGregora. Ačkoli byl v reportážích o vzrůstajícím množství případů násilí mezi dětmi všechen násilný obsah rozmazaný a reportéři zdůraznili, že se jedná o nevhodné chování, v reportáži uvedené o patnáct minut později o zápasníkovi UFC bylo násilí adorováno. Pro dětského diváka se rozdíly mezi zobrazovaným sportem a realitou mohou stírat a vybízet k nápodobě. Takto prezentované násilné chování, obzvlášť pak ve spojení s reportážemi snažícími se upozornit na rostoucí agresivitu u dětí, mělo u dětských diváků potenciál snižovat citlivost k projevům násilí, pořad tak mohl ohrozit zejména psychický vývoj dětí a mladistvých.

TV Nova s. r. o. / NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1 – vysílání 6.–9. února 2020
Mezi priority, které si stanovila Rada pro rok 2020, patřil monitoring riziková mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. V období 6.–9. února 2020 proto Rada provedla monitoring redakčního obsahu i obchodních sdělení na 21 celoplošných televizních programech, mezi kterými byly programy ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art, NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1, Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM, Televize Barrandov, ŠLÁGR TV, Nickelodeon a O (Óčko). Cílem monitoringu bylo zmapování výskytu audiovizuálních prvků zobrazujících či potenciálně podporujících závislostní chování – Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.

TV Nova s. r. o. / NOVA – MasterChef Česko, 1. dubna 2020 od 20:20 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

TV Nova s. r. o. / Nova Action – vysílání 24. dubna 2020 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

TV Nova s. r. o. / NOVA – vysílání 1. května – 31. října 2020
V rámci analýzy objektivity a vyváženosti vybraných politicko-publicistických a diskuzních pořadů na více programech v období od 1. května do 31. října 2020 byly monitorovány také cyklické pořady Střepiny a Volby 2020 na programu NOVA. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, na základě jakého klíče pozval do předvolební diskuze Volby 2020 představitele ANO, ČSSD, ODS a České pirátské strany. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen. Souhrnná informace o šestiměsíčním monitoringu publicistiky v období 1. května – 31. října 2020 je součástí kapitoly B výroční zprávy.

TV Nova s. r. o. / NOVA – Superstar, 16. května 2020 od 9:45 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala případem odvysílání pořadu a vydala provozovateli upozornění na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že před 22. hodinou odvysílal pořad, který obsahoval vulgarismy či nadávky, čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 hodin do 6:00 hodin druhého dne.

TV Nova s. r. o. / NOVA – Dědictví, aneb Kurvahošigutntág, 28. června 2020 od 20:20 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, jelikož pořad obsahoval vulgarismy a nadávky.

TV Nova s. r. o. / Nova Cinema – Zbožňuju prachy!, 18. července 2020 od 10:57 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

TV Nova s. r. o. / NOVA – Ulice (3926), 2. listopadu 2020 od 18:29 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 53a odst. 2 písm. c) zákona o vysílání, neboť se v pořadu dopustil nepatřičného zdůrazňování umístěného produktu GS Superky Probiotika. Umístěný produkt byl verbálními 
i obrazovými prostředky nepatřičně zmiňován nad rámec děje a byl do předmětného pořadu zařazen s cílem explicitně na produkt upozornit, k čemuž bylo užito prostředků připomínajících reklamní nabídku.

TV Nova s. r. o. / Nova 2 – vysílání 9. listopadu 2020 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.


FTV Prima, spol. s r. o.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima MAX – vysílání 22. listopadu 2019 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima – Velké zprávy, příspěvek V paneláku na východě Slovenska explodoval plyn, 6. prosince 2019 od 18:55 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání, protože v rámci příspěvku zařadil záběry zachycující muže padajícího z balkonu hořícího domu, záběry smrtícího pádu byly bez zjevné informační hodnoty odvysílány dvakrát za sebou, přičemž při opakování bylo využito záběrů zpomalených, postavu padajícího muže redakce zvýraznila pomocí červeného kroužku. Taková práce s obrazovým materiálem je z hlediska zpravodajské hodnoty sdělení zcela samoúčelná, bulvarizující a dehumanizující. Provozovatel se tím dopustil porušení povinnosti bezdůvodně nezobrazovat osoby umírající nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení způsobem snižujícím lidskou důstojnost. Provozovatel byl dále upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, protože zhlédnutí těchto autentických záběrů tragické smrti může traumatizovat dětské diváky a vyvolat v nich strach o sebe a své blízké, resp. strach z toho, že se mohou dostat do stejné situace jako obyvatelé domu v Prešově. Hrozí tak dopady na zdravý psychický vývoj dětí, u nichž může být podpořen vznik úzkostí či fobií. Provozovatel se tím dopustil porušení povinnosti nezařazovat v době od 6 do 22 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých.

FTV Prima spol. s r. o. / Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM – vysílání 6.–9. února 2020
Mezi priority, které si stanovila Rada pro rok 2020, patřil monitoring riziková mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. V období 6.–9. února 2020 proto Rada provedla monitoring redakčního obsahu i obchodních sdělení na 21 celoplošných televizních programech, mezi kterými byly programy ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art, NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1, Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM, Televize Barrandov, ŠLÁGR TV, Nickelodeon a O (Óčko). Cílem monitoringu bylo zmapování výskytu audiovizuálních prvků zobrazujících či potenciálně podporujících závislostní chování – Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima – Superšéf: 24 hodin do pekla a zpět, 7. února 2020 od 20:15 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala případem odvysílání pořadu a vydala provozovateli upozornění na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že před 22. hodinou odvysílal pořad, který obsahoval vulgarismy či nadávky, čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 hodin do 6:00 hodin druhého dne.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima – Superšéf: 24 hodin do pekla a zpět, 21. února 2020 od 20:15 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala případem odvysílání pořadu Superšéf: 24 hodin do pekla a zpět, který obsahoval hrubý jazyk. Rada upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil odvysíláním pořadu, který obsahoval vulgarismy a nadávky, čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 do 6:00 druhého dne.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima COOL – Partička XXL, 1. března 2020 od 10:55 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 do 6:00 druhého dne.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima ZOOM – vysílání 17. března 2020 v úseku 12:00–22:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima COOL – upoutávka na EXPERIMENT 21, 29. března 2020 od 14:46 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Analýza odhalila porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, tedy povinnosti nezařazovat v době od 6 do 22 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých. Předmětná upoutávka např. obsahovala záběry částečně rozostřených nahých ženských prsou, která protagonistka ukazovala řidiči výměnou za svezení. Hlasatelův komentář při tom hovořil o výměnném obchodu. Na dětské diváky mohly mít tyto záběry škodlivý morální účinek a mohly představovat špatný příklad v tom, jak vnímat hodnotu svého těla a jak si v životě obstarávat potřebné komodity. Provozovatel byl upozorněn na porušení výše zmíněného ustanovení.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima COOL – EXPERIMENT 21, 30. března 2020 od 21:49 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne. Současně byl provozovatel upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, tedy povinnosti nezařazovat v době od 6 do 22 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých. Pořad obsahoval scény s mladě působícími protagonisty, kteří nazí exhibovali na ulici i ve společných prostorách bytových domů, na kameru ukazovali obnažené intimní partie, chovali se vulgárně a uchylovali se k dalšímu morálně pokleslému chování. Uvedené scény mohly vybízet k nápodobě a fungovat jako špatný příklad pro nedospělé diváky. Mezi potenciální následky patří ohrožení mravního vývoje dětí a mladistvých, deformovaná představa o vlastní sexualitě a navazování intimních vztahů, komodifikace těla či uchýlení se k drogovým závislostem.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima, CNN Prima News – Partie Terezie Tománkové, 1. května – 31. října 2020
V rámci analýzy objektivity a vyváženosti vybraných politicko-publicistických a diskuzních pořadů na více programech v období od 1. května do 31. října 2020 byl monitorován také pořad Partie Terezie Tománkové. Analýza neprokázala porušení zákona. Rada se s ní seznámila bez dalších kroků. Souhrnná informace o šestiměsíčním monitoringu publicistiky v období 1. května – 31. října 2020 je součástí kapitoly B výroční zprávy.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima KRIMI – vysílání 6. května 2020 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima COOL – Fakjů pane učiteli 2, 11. července 2020 od 20:07 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne.

FTV Prima spol. s r. o. / CNN Prima News – Zprávy, reportáž Za zmrzlinou do Opočna, 4. srpna 2020 od 18:00 hodin
Rada se případem zabývala v rámci pravidelného monitoringu kontinuálního úseku vysílání a v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu rozhodla vyzvat provozovatele k podání vysvětlení, na základě jakého smluvního ujednání obsahoval příspěvek rozhovor se zástupcem výrobce produktu Česká zmrzlina z Opočna, resp. došlo k propagaci této zmrzliny. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez dalších kroků. 

FTV Prima spol. s r. o. / ČT1 – Prima, Slunečná, 10. září 2020 od 20:15 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 53a odst. 2 písm. c) zákona o vysílání, protože pořad obsahoval umístěný produkt Innosvět společnosti Innogy, přičemž umístění produktu zahrnovalo specifikaci produktu, vyzdvihlo jeho přednosti a výhody, bylo předvedeno jeho fungování v mobilním telefonu, produkt byl doporučován a vychvalován, a předmětná scéna byla zařazena samoúčelně bez přímé návaznosti na okolní děj. Tím došlo k porušení zákonné povinnosti, podle které pořady obsahující umístěný produkt nesmějí nepatřičně zdůrazňovat umístěný produkt.


Barrandov Televizní Studio a. s.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – vysílání 23. dubna–24. května 2019
V rámci širšího monitoringu vysílání před volbami do Evropského parlamentu 24.–25. května 2019 byly monitorovány také vybrané zpravodajské a politicko-publicistické pořady na programu Televize Barrandov. Analýzy celoplošně vysílaných televizních a rozhlasových programů včetně programu Televize Barrandov zpracovala pro Radu výzkumná agentura FOCUS – Centrum pro sociální a marketingovou analýzu, spol. s r. o. Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona o vysílání, kterého se dopustil odvysíláním pořadu Moje zprávy v období před volbami do Evropského parlamentu. Způsob moderace jednotlivých dílů pořadu vykazoval systematický a záměrně nevyvážený a neobjektivní přístup moderátora ke kandidujícím politickým subjektům. Komunikační strategie moderátora měla manipulativní potenciál, moderátor opakovaně nedůsledně odkazoval na zdroje svých informací, neposkytoval prostor subjektům podrobeným kritice ani pohledu druhé strany, užíval stereotypizačního nálepkování i stigmatizačních označení kandidujících subjektů, čímž došlo k porušení zásad objektivního a vyváženého informování. Rada si dále v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyžádala od provozovatele dvojí vysvětlení. Jednak provozovatele vyzvala, aby vysvětlil, podle jakého klíče byli zváni konkrétní představitelé politických uskupení kandidujících ve volbách do Evropského parlamentu 2019 do jednotlivých vydání pořadu Aréna Jaromíra Soukupa vysílaných ve dnech 23. a 30. dubna 2019, a 7., 14. a 21. května 2019. A dále Rada provozovatele vyzvala, aby vysvětlil, podle jakého klíče byli zváni konkrétní představitelé politických uskupení kandidujících ve volbách do Evropského parlamentu 2019 do jednotlivých vydání pořadu Duel Jaromíra Soukupa vysílaných ve dnech 25. dubna 2019, a 2., 6., 9. a 22. května 2019. Provozovatel vysvětlil, že při zvaní hostů vycházel z předvolebních sociologických výzkumů, avšak účast hostů ovlivnilo přijetí či nepřijetí pozvání. Po seznámení s vysvětleními Rada nepřikročila k dalším krokům. Podrobnější informace o analýze vysílání celoplošných programů před volbami do Evropského parlamentu 2019 jsou součástí kapitoly B výroční zprávy.

Barrandov Televizní Studio a. s. / KINO BARRANDOV – Vtip za stovku, 25. prosince 2019 od 18:45 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. i) zákona o vysílání, jelikož pořad mohl utvrzovat stereotypní předsudky týkající se etnických, náboženských nebo rasových menšin, konkrétně tím, že obsahoval dva vtipy, které svou domněle humornou složku čerpaly ze stereotypního předsudku, že pro příslušníky romského etnika je typické páchání trestné činnosti, resp. že Romové páchají trestnou činnost od útlého věku.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – zpřístupňování televizního vysíláním osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019
V rámci kontroly zpřístupňování televizního vysílání osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019 byl monitorován také program Televize Barrandov. S provozovatelem bylo zahájeno řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 32 odst. 2 zákona o vysílání, protože v roce 2019 na programu Televize Barrandov neopatřil alespoň 15 % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro osoby se sluchovým postižením, jelikož v roce 2019 opatřil skrytými nebo otevřenými titulky pouze 12,85 % odvysílaných pořadů. V průběhu řízení bylo prokázáno, že se provozovatel dopustil porušení ustanovení § 32 odst. 2 zákona o vysílání. Rada uznala provozovatele vinným a za přestupek mu uložila pokutu ve výši 50 000 Kč.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – Moje zprávy, 22. ledna 2020 od 19:25 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Rada s provozovatelem zahájila řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona o vysílání, kterého se mohl dopustit odvysíláním pořadu Moje zprávy (příspěvek Další plýtvání), ve kterém poskytl divákům nedostatečné a nepřesné informace, na jejichž základě si divák nemohl svobodně vytvořit vlastní názor korespondující s realitou. Řízení o přestupku bylo později zastaveno, neboť nebyla splněna podmínka předchozího typově obdobného upozornění, a provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 31 odst. 2 zákona o vysílání.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – vysílání 6.–9. února 2020
Mezi priority, které si stanovila Rada pro rok 2020, patřil monitoring riziková mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. V období 6.–9. února 2020 proto Rada provedla monitoring redakčního obsahu i obchodních sdělení na 21 celoplošných televizních programech, mezi kterými byly programy ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art, NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1, Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM, Televize Barrandov, ŠLÁGR TV, Nickelodeon a O (Óčko). Cílem monitoringu bylo zmapování výskytu audiovizuálních prvků zobrazujících či potenciálně podporujících závislostní chování – Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – teleshopping Media Shop VibroSculpt, 11. března 2020 od 9:35 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla požádat provozovatele o sdělení osoby zadavatele a zpracovatele reklamy a údaje o osobě, která u něj šíření reklamy objednala. Na základě poskytnutých údajů pak Rada v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyzvala společnost Mediashop GmbH o podání vysvětlení k obsahu daného teleshoppingu s nabídkou produktu Media Shop VibroSculpt, respektive vysvětlení k prezentované časově omezené nabídce produktů, které lze získat k zakoupenému výrobku VibroSculpt gratis. Rada se seznámila s podaným vysvětlením a věc odložila.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – vysílání 1. května – 31. října 2020
V rámci analýzy objektivity a vyváženosti vybraných politicko-publicistických a diskuzních pořadů na více programech v období od 1. května do 31. října 2020 byly monitorovány také publicistické pořady programu Televize Barrandov Duel Jaromíra Soukupa a Aréna Jaromíra Soukupa v období 1. května–31. října 2020 a Jaromír Soukup LIVE v období 31. srpna – 2. října 2020. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona odvysílání, protože v závěru pořadu Duel Jaromíra Soukupa, odvysílaného dne 8. října 2020 od 21:30 hodin, vyjádřil hostu Michalu Šmardovi, který byl v té době postupujícím kandidátem na post senátora, podporu ve volbách. Předmětné vydání bylo do vysílání zařazeno v předvečer konání druhého kola voleb do Senátu PČR a moderátor tak mohl svým výrokem ovlivnit rozhodování voličů v senátních volbách a nepřípustně tak zasáhnout do probíhající politické soutěže. Na porušení shodného zákonného ustanovení byl provozovatel upozorněn také v souvislosti s pořady Duel Jaromíra Soukupa ze dnů 13. října 2020 a 20. října 2020 od 21:30 hodin a Aréna Jaromíra Soukupa ze dne 14. října 2020 od 21:30 hodin. Moderátor pořadů v diskusi s opozičními politiky rezignoval na roli kvalifikovaného oponenta a diskusní prostor využíval k šíření svých vlastních subjektivních názorů, které byly ostře nepřátelské vůči vládní politice související s řešením pandemie onemocnění covid-19. Svou pozici moderátor zároveň zneužíval k tomu, aby hostům kladl sugestivní dotazy, kterými diskutujícím podsouval premisu, že vláda ve zvládání pandemie fatálně selhala. Hosty současně tlačil k závěru, že řešením nastalé situace je výměna vlády. V obou případech se tak provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. Souhrnná informace o šestiměsíčním monitoringu publicistiky v období 1. května – 31. října 2020 je součástí kapitoly B výroční zprávy.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – vysílání 29. června 2020 v úseku 10:00–22:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

Barrandov Televizní Studio a. s. / KINO BARRANDOV – úsek mezi dvěma teleshoppingy, 14:17:06–14:17:19 hodin, 15. srpna 2020
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala odvysíláním teleshoppingových bloků na programu KINO BARRANDOV 15. srpna 2020. Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. n) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že dne 15. srpna 2020 v úseku 14:17:06–14:17:19 hodin na programu KINO BARRANDOV mezi teleshoppingy Rychlá hra a Klenot TV odvysílal prvek programové interpunkce – černou obrazovku – bez označení logem programu, čímž porušil povinnost uvádět označení televizního programu (logo) v televizním vysílání, s výjimkou vysílání reklamy a teleshoppingu. Dále Rada upozornila provozovatele na porušení § 49 odst. 1 písm. a) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že dne 15. srpna 2020 v úseku 14:17:06–14:17:19 hodin na programu KINO BARRANDOV nesplnil povinnost zajistit, aby reklamy a teleshopping byly snadno rozeznatelné a u provozovatele televizního vysílání zřetelně zvukově, obrazově nebo zvukově-obrazově nebo prostorovými prostředky oddělené od ostatních částí vysílání, a to tím, že teleshopping Rychlá hra, který skončil ve 14:17:06 hodin, nebyl na konci oddělen od následující části vysílání, a teleshopping Mediashop, který začal ve 14:17:19 hodin, nebyl na začátku oddělen od předcházející části vysílání.


Ostatní provozovatelé pozemního televizního vysílání

LOCAL TV PLUS, spol. s r. o. / LTV PLUS – vysílání 1. srpna 2020 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

Mgr. Roman Gronský / Českokrumlovská televize CKTV – vysílání 23.–24. února 2020
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání programu Českokrumlovská televize CKTV nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků.

Obec Kamýk nad Vltavou / Informační TV obce Kamýk nad Vltavou – vysílání 23. a 24. února 2020
Rada se případem zabývala v rámci pravidelného monitoringu kontinuálního úseku vysílání a v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu rozhodla vyzvat provozovatele k podání vysvětlení, jak často reálně dochází k aktualizaci vysílané smyčky programu. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez dalších kroků.

PRAHA TV s. r. o. / PRAHA TV – vysílání 26.–28. března 2020 v úsecích 17:00–22:00 hodin
Rada se seznámila s analýzou kontinuálních úseků vysílání programu PRAHA TV a rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení, jakým způsobem naplňuje ustanovení § 32 odst. 7 písm. c) zákona o vysílání, ukládající provozovatelům povinnost umožnit divákům snadný, přímý a trvalý přístup k informaci o tom, že orgánem dohledu nad provozováním televizního vysílání je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Provozovatel uvedl, že k neuvedení předmětné informace došlo v důsledku pochybení správce stránek. Zároveň provozovatel konstatoval, že informace byla na webové stránky opět doplněna. Ověřením stavu webových stránek provozovatele bylo potvrzeno, že situace byla napravena, žádný další postup tedy nebyl přijat, neboť žádost o podání vysvětlení splnila svůj účel.

ZAK TV s. r. o. / TV ZAK – vysílání 13., 19. a 24. dubna 2020 v úseku 17:00–21:00 hodin
Obsah kontinuálních úseků vysílání byl analyzován na základě stížnosti, s níž se Rada seznámila v rámci souhrnu podání. Analýza ukázala, že provozovatel v předmětné dny vysílal smyčky o délce 20 minut, přestože dle podmínek licence mělo být vysílání sestaveno z bloku pořadů o celkové délce 30 až 60 minut. Rada provozovatele upozornila na porušení licenčních podmínek.


Vysílání prostřednictvím kabelových systémů

PK 62, a. s. / LEO TV – evropská, nezávislá a současná díla ve vysílání v roce 2019
V rámci kontroly naplňování požadavků §§ 42–44 zákona o vysílání, které stanoví kvóty pro zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby v televizním vysílání, za rok 2019 na základě podkladů od provozovatelů, byly zaznamenány nesrovnalosti v údajích poskytnutých o programu LEO TV. Rada na základě ustanovení § 137 odst. 1 správního řádu vyžádala od provozovatele vysvětlení, jak je možné, že poskytnuté údaje jsou totožné s údaji poskytnutými za rok 2018, a dále, jak je možné, že v rámci poskytnutých dat jsou jako evropská nezávislá díla mladší 5 let vyznačena i díla vyrobená v roce 2013. Provozovatel v rámci vysvětlení poskytl opravené podklady, jejichž kontrola nepřinesla poznatky o porušení zákonných kvót pro evropskou, nezávislou a současnou tvorbu ve vysílání. Rada proto po seznámení s vysvětlením a podklady nepřistoupila k dalším krokům.

Vyškovská TV, s. r. o. / Kuřimský městský informační program, Vyškovský městský informační kanál – vysílání 30.–31. ledna 2020
Rada si vyžádala ke kontrole záznamy vysílání programů Kuřimský městský informační program a Vyškovský městský informační kanál, které provozovatel ve stanovené lhůtě nezapůjčil. Rada rozhodla upozornit provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. l) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že neposkytl Radě na její vyžádání záznamy vysílání. Provozovatel po vypršení stanovené lhůty záznamy zapůjčil. Rada tedy toto zapůjčení záznamů považovala za dodatečné splnění povinnosti.

Vyškovská TV, s. r. o. / Vyškovský městský informační kanál a Kuřimský městský informační program – vysílání 30. a 31. srpna 2020
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.


Vysílání prostřednictvím družice

AMC Networks Central Europe s. r. o. / Různé programy – evropská, nezávislá a současná díla ve vysílání v roce 2019
V rámci kontroly naplňování požadavků §§ 42–44 zákona o vysílání, které stanoví kvóty pro zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby v televizním vysílání, za rok 2019 na základě podkladů od provozovatelů, byl v datech předložených provozovatelem AMC Networks Central Europe s. r. o. zaznamenán deficit informací identifikujících výrobce pořadů. Rada upozornila provozovatele na porušení § 47 odst. 1 písm. a) a b) zákona o vysílání. V rámci nápravy provozovatel chybějící data doplnil.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / AMC CHANNEL HUNGARY – Bronxi mese, 19. listopadu 2019 od 18:40 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala případem odvysílání pořadu a vydala provozovateli upozornění na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že před 22. hodinou odvysílal pořad, který obsahoval vulgarismy či nadávky, čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 hodin do 6:00 hodin druhého dne.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / AMC CHANNEL HUNGARY – Dracula 2000, 29. září 2020 od 19:05 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. S provozovatelem bylo zahájeno řízení o přestupku pro možné porušení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, protože odvysíláním snímku Dracula 2000 se mohl dopustit porušení povinnosti nezařazovat v době od 6 hodin do 22 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že uvedený snímek obsahoval řadu násilných a děsivých scén, jež mohly vyvolávat silné pocity strachu, které by u menších dětí mohly vyvolat traumatickou reakci v podobě trvalejších stavů úzkosti, nočních můr a měly potenciál u dětských diváků snižovat citlivost k projevům násilí. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / FILM CAFE (Maďarsko) – A cápa (Čelisti / Jaws), 26. července 2020 od 12:15 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala odvysíláním pořadu bez věkové klasifikace na programu FILM CAFE, který je vysílán na území Maďarska na základě licence k televiznímu vysílání šířenému prostřednictvím družice udělené v České republice. Rada vyzvala provozovatele k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace, k čemuž nedošlo v souvislosti s odvysíláním pořadu A cápa (Čelisti / Jaws) dne 26. července 2020 od 12:15 hodin na programu FILM CAFE.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / FILM CAFE (Maďarsko) – Király! (Your Highness), 10. ledna 2020 od 15:45 hodin; A fonok (The Boss), 25. ledna 2020 od 13:00 hodin; Hippi túra (Wanderlust), 21. ledna 2020 od 21:00 hodin
Rada zaznamenala stížnosti z Maďarska na případy vysílání pořadů bez věkové klasifikace na programu FILM CAFE, který je vysílán na území Maďarska na základě licence k televiznímu vysílání šířenému prostřednictvím družice udělené v České republice. Rada vyzvala provozovatele k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace, k čemuž nedošlo v souvislosti s odvysíláním pořadů Király! (Your Highness), A fonok (The Boss) a Hippi túra (Wanderlust) na programu FILM CAFE. Rada rovněž upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, kterého se dopustil odvysíláním pořadu A fonok (The Boss) a pořadu Hippi túra (Wanderlust), které obsahovaly vulgarismy a nadávky, čímž porušil povinnost nezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22:00 do 6:00 druhého dne.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / Film Mania (Maďarsko) – A préda (Nebezpečná kořist), 28. března 2020 od 15:40 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu dopustil porušení povinnosti nezařazovat do programu pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22 hodin do 6 hodin druhého dne. Provozovatel byl také na základě čl. 4 odst. 2 směrnice AVMS vyzván k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace. S provozovatelem bylo zároveň zahájeno řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, protože se odvysíláním pořadu mohl dopustit porušení povinnosti nezařazovat v době od 6 do 22 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, konkrétně tím, že film, který byl odvysílán v čase, kdy mohou být u obrazovky děti i bez přímého dohledu rodičů, obsahoval výrazně realistické a emotivně působící násilné scény. V násilných scénách bylo patrné silné fyzické i psychické utrpení postav, scény vyvolávaly pocity stísněnosti, nejistoty a strachu, byly zpracovány výrazně sugestivně, a především u menších dětí mohly vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti. Scény zobrazovaly situace, jež mohou mít u dětských diváků potenciál snižovat citlivost k projevům násilí. Pořad tak mohl ohrozit zejména psychický vývoj dětí a mladistvých. Rada uznala provozovatele vinným a za přestupek mu uložila pokutu ve výši 500 000 Kč.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / Film+ – Santa je úchyl!, 10. prosince 2019 od 20:35 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, jelikož pořad obsahoval vulgarismy a nadávky.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / Sport1 Czechia and Slovakia – vysílání 28. listopadu 2019 v 10:00–22:00 hodin
Rada se případem zabývala v rámci pravidelného monitoringu kontinuálního úseku vysílání a v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu rozhodla vyzvat provozovatele k podání vysvětlení, jakým způsobem zohledňuje při vysílání sponzorovaných pořadů na daném programu odlišnosti mezi českým a slovenským jazykem a plní tak povinnosti dané ustanovením § 53 odst. 5 zákona o vysílání. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez dalších kroků.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / Sport1 Czechia and Slovakia – Formule 1, Velká cena Eifelu, trénink 1, 9. října 2020 od 11:00 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, na základě jakých smluvních ujednání či jiných dohod komentátor přímého přenosu prezentoval nabídku OneGPtickets. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / Sport1 Hungary – vysílání 28. listopadu 2019 v úseku 10:00–22:00 hodin
Obsah kontinuálního úseku vysílání byl kontrolován komplexně z hlediska zákona a licence. Rada se seznámila s předloženou analýzou, přičemž u monitorovaného obsahu neshledala žádné problematické aspekty.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / Sport2 Hungary – vysílání 28. listopadu 2019 v úseku 10:00–22:00 hodin
Obsah kontinuálního úseku vysílání byl analyzován v rámci standardního monitoringu. Provozovatel byl upozorněn na porušení ustanovení § 53 odst. 4 zákona o vysílání, jelikož odvysílal sponzorované utkání NFL Chicago Bears vs. Detroit Lions, přičemž jeden z jeho sponzorů, Leddiszkont.hu, byl poprvé označen až 50 minut po začátku relace. Provozovatel tak porušil povinnost označit každý zcela nebo zčásti sponzorovaný pořad vždy na jeho začátku. Rada dále podle § 137 odst. 1 správního řádu přistoupila k žádosti o vysvětlení od provozovatele, týkající se pořadu Lóverseny magazin, resp. přítomného obchodního sdělení propagujícího hazardní hry Kincsem+ Tuti a web bet.lovi.hu, které nebylo pro diváky snadno rozeznatelné a ve vysílání nebylo jako obchodní sdělení řádně odděleno. Provozovatel uvedl, že pořad zakoupil od externího výrobce a selháním lidského faktoru v rámci kontroly neodhalil, že pořad obsahuje obchodní sdělení. Rovněž uvedl, že předmětný magazín v jeho původním formátu již nebude vysílat, o pochybení informoval i externího výrobce magazínu. Rada se s podaným vysvětlením seznámila a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 48 odst. 1 písm. h) zákona o vysílání, kterého se dopustil zařazením skrytého obchodního sdělení propagujícího hazardní hry. Jelikož vysílání bylo směrováno na území Maďarska, Rada v souvislosti s propagací hazardní hry rovněž požádala maďarský regulační úřad NMHH o informaci, jakým způsobem jsou v Maďarsku regulována obchodní sdělení týkající se sázkových her a loterií a jakým způsobem maďarská právní úprava chrání nezletilé před reklamou na hazardní hry. Na základě vyjádření zahraničního regulátora Rada naznala, že propagací hazardní hry ve vysílání předmětného dostihového magazínu nedošlo k porušení maďarských právních předpisů. S vyjádřením se seznámila bez dalších kroků.

Hudební televize, s. r. o. / Retro Music Television – evropská, nezávislá a současná díla ve vysílání v roce 2019
V rámci kontroly naplňování požadavků §§ 42–44 zákona o vysílání, které stanoví kvóty pro zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby v televizním vysílání, za rok 2019 na základě podkladů od provozovatelů, došlo k situaci, kdy provozovatel Hudební televize, s. r. o. tyto údaje o vysílání programu Retro Music Television neposkytl, což byl problém, který se u tohoto provozovatele již v minulosti vyskytl. Rada proto rozhodla zahájit s provozovatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 47 odst. 1 písm. a), b), c) a d) zákona o vysílání. V přestupkovém řízení provozovatel údaje poskytl, ovšem byly v nich různé nesrovnalosti a nejasnosti. Ty nicméně byly následně opravovány a vyjasňovány během další komunikace v rámci řízení, až bylo možné považovat příslušnou informační povinnost ze strany provozovatele za splněnou. Rada tedy provozovatele uznala vinným z porušení § 47 odst. 1 písm. a), b), c) a d) zákona o vysílání, avšak od uložení správního trestu upustila, neboť byl důvod předpokládat, že již samotné projednání věci před správním orgánem postačilo k nápravě.

TELEPACE s. r. o. / TV NOE – evropská, nezávislá a současná díla ve vysílání v roce 2019
V rámci kontroly naplňování požadavků §§ 42–44 zákona o vysílání, které stanoví kvóty pro zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby v televizním vysílání, za rok 2019 na základě podkladů od provozovatelů, došlo k situaci, kdy provozovatel TELEPACE s. r. o. tyto údaje o vysílání programu TV NOE ve stanovené lhůtě neposkytl. Rada proto upozornila provozovatele na porušení § 47 odst. 1 písm. a), b), c) a d) zákona o vysílání. Provozovatel údaje poskytl dodatečně.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Comedy Central Hungary – Family Guy, 12. května 2020 od 13:21 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, zda označil dotyčnou epizodu seriálu Family Guy symbolem věkové klasifikace, a pokud ano, podle jakých kritérií byla konkrétní věková klasifikace pořadu přiřazena. Rada se s podaným vysvětlením seznámila a provozovatele na základě čl. 4 odst. 2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018 vyzvala k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace. Kromě této epizody byly se stejným výsledkem analyzovány a projednány i další tři podobně laděné díly seriálu.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Comedy Central Hungary – Family Guy, 12. května 2020 od 17:45 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, zda označil dotyčnou epizodu seriálu Family Guy symbolem věkové klasifikace, a pokud ano, podle jakých kritérií byla konkrétní věková klasifikace pořadu přiřazena. Rada se s podaným vysvětlením seznámila a provozovatele na základě čl. 4 odst. 2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018 vyzvala k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace. Kromě této epizody byly se stejným výsledkem analyzovány a projednány i další tři podobně laděné díly seriálu.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Comedy Central Hungary – Family Guy, 12. května 2020 od 18:11 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, zda označil dotyčnou epizodu seriálu Family Guy symbolem věkové klasifikace, a pokud ano, podle jakých kritérií byla konkrétní věková klasifikace pořadu přiřazena. Rada se s podaným vysvětlením seznámila a provozovatele na základě čl. 4 odst. 2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018 vyzvala k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace. Kromě této epizody byly se stejným výsledkem analyzovány a projednány i další tři podobně laděné díly seriálu.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Comedy Central Hungary – Family Guy, 12. května 2020 od 18:36 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, zda označil dotyčnou epizodu seriálu Family Guy symbolem věkové klasifikace, a pokud ano, podle jakých kritérií byla konkrétní věková klasifikace pořadu přiřazena. Rada se s podaným vysvětlením seznámila a provozovatele na základě čl. 4 odst. 2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018 vyzvala k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace. Kromě této epizody byly se stejným výsledkem analyzovány a projednány i další tři podobně laděné díly seriálu.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Comedy Central (Rumunsko) – vysílání 31. května a 1. června 2020 v úseku 10:00–22:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Comedy Central (Irsko) – vysílání 31. srpna 2020 v úseku 10:00–22:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Nickelodeon – vysílání 6.–9. února 2020
Mezi priority, které si stanovila Rada pro rok 2020, patřil monitoring riziková mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. V období 6.–9. února 2020 proto Rada provedla monitoring redakčního obsahu i obchodních sdělení na 21 celoplošných televizních programech, mezi kterými byly programy ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art, NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1, Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM, Televize Barrandov, ŠLÁGR TV, Nickelodeon a O (Óčko). Cílem monitoringu bylo zmapování výskytu audiovizuálních prvků zobrazujících či potenciálně podporujících závislostní chování – Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.


Vysílání prostřednictvím kabelových systémů, družice a zvláštních přenosových systémů a pozemní vysílání

Seznam.cz TV, s. r. o. / Seznam.cz TV – zpřístupňování televizního vysíláním osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019
V rámci kontroly zpřístupňování televizního vysílání osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019 byl monitorován také program Seznam.cz TV. S provozovatelem bylo zahájeno řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 32 odst. 2 zákona o vysílání, protože nedoložil, že by na programu Seznam.cz TV v roce 2019 opatřil alespoň 15 % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro osoby se sluchovým postižením a zpřístupnil alespoň 2 % vysílaných pořadů pro osoby se zrakovým postižením. Po seznámení s reakcí provozovatele Rada řízení zastavila, protože nedoložení dat není přestupkem.

Seznam.cz TV, s. r. o. / Seznam.cz TV – vysílání 23. dubna – 24. května 2019
V rámci širšího monitoringu vysílání před volbami do Evropského parlamentu 24.–25. května 2019 byly monitorovány také vybrané zpravodajské a politicko-publicistické pořady na programu Seznam.cz TV. Analýzy celoplošně vysílaných televizních a rozhlasových programů včetně programu Seznam.cz TV zpracovala pro Radu výzkumná agentura FOCUS – Centrum pro sociální a marketingovou analýzu, spol. s r. o. Rada si dále v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyžádala od provozovatele trojí vysvětlení. Jednak provozovatele vyzvala, aby vysvětlil, podle jakého klíče byli zváni konkrétní představitelé politických uskupení kandidujících ve volbách do Evropského parlamentu 2019 do jednotlivých vydání pořadu Výzva, vysílaných ve dnech 26. a 30. dubna 2019, a 7., 10., 15. a 22. května 2019. Dále Rada provozovatele vyzvala, aby vysvětlil, podle jakého klíče byli zváni konkrétní představitelé politických uskupení kandidujících ve volbách do Evropského parlamentu 2019 do jednotlivých vydání pořadu Duel vysílaných ve dnech 26. dubna 2019 a 7., 9., 15., 16., 20. a 23. května 2019. A dále Rada provozovatele vyzvala, aby vysvětlil, podle jakého klíče byli zváni konkrétní představitelé politických uskupení kandidujících ve volbách do Evropského parlamentu 2019 do pořadu Evropská volba: hlavní, vysílaného dne 15. května 2019. Z vysvětlení provozovatele vyplynulo, že při zvaní hostů přihlížel zejména k výsledkům sociologických výzkumů, avšak účast hostů ovlivnilo přijetí či nepřijetí pozvání. Rada po seznámení s vysvětleními Rada nepřistoupila k dalším krokům. Podrobnější informace o analýze vysílání celoplošných programů před volbami do Evropského parlamentu 2019 jsou součástí kapitoly B výroční zprávy.

Seznam.cz TV, s. r. o. / Seznam.cz TV – zpřístupňování televizního vysíláním osobám se zrakovým postižením v období 1. ledna – 30. dubna 2020
V rámci kontroly zpřístupňování televizního vysílání osobám se zrakovým postižením byl proveden monitoring vysílání programu Seznam.cz TV v obou DVB-T2 sítích, kde je signál programu šířen, na základě záznamů pořizovaných Radou, který prokázal, že program Seznam.cz TV nevysílal v období 1. ledna – 30. dubna 2020 žádné audio popisy, neboť součástí jeho signálu nebyla audio stopa potřebná pro audio popisy. Rada upozornila provozovatele na porušení § 32 odst. 2 zákona o vysílání, kterého se dopustil tím, že v období od 1. ledna 2020 do 30. dubna 2020 na programu Seznam.cz TV nezpřístupnil alespoň 2 % vysílaných pořadů pro osoby se zrakovým postižením, jelikož nezpřístupnil pro osoby se zrakovým postižením žádné pořady.

Seznam.cz TV, s. r. o. / Seznam.cz TV – Autobazar Monte Karlo, 27. června 2020 od 20:00 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. j) zákona o vysílání, jelikož pořad obsahoval vulgarismy a nadávky.

Seznam.cz TV, s. r. o. / Seznam.cz TV – Záhady Josefa Klímy, příspěvek o nadačním fondu Abbigail Williams, 17. září 2020 od 20:55 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu do příspěvku nezařadil výpovědi klientů nadačního fondu, kteří byli s pomocí, která jim byla ze strany fondu poskytnuta, spokojeni. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Stanice O, a. s. / Óčko STAR, Óčko Expres, O (Óčko) – zpřístupňování televizního vysíláním osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019
V rámci kontroly zpřístupňování televizního vysílání osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019 byly monitorovány také programy Óčko STAR, Óčko Expres a O (Óčko). Rada upozornila provozovatele na porušení ustanovení § 32 odst. 2 zákona o vysílání, protože na programech Óčko STAR, Óčko Expres a O (Óčko) nezpřístupnil alespoň 2 % vysílaných pořadů pro osoby se zrakovým postižením. Provozovatel pro osoby se zrakovým postižením nezpřístupnil žádné pořady.

Stanice O, a. s. / O (Óčko) – vysílání 6.–9. února 2020
Mezi priority, které si stanovila Rada pro rok 2020, patřil monitoring riziková mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. V období 6.–9. února 2020 proto Rada provedla monitoring redakčního obsahu i obchodních sdělení na 21 celoplošných televizních programech, mezi kterými byly programy ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art, NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1, Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM, Televize Barrandov, ŠLÁGR TV, Nickelodeon a O (Óčko). Cílem monitoringu bylo zmapování výskytu audiovizuálních prvků zobrazujících či potenciálně podporujících závislostní chování – Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.

Stanice O, a. s. / Óčko Expres – vysílání 31. srpna 2020 v úseku 12:00–22:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.


Vysílání prostřednictvím kabelových systémů, družice a pozemní vysílání

Magical roof s. r. o. / JOJ Family – evropská, nezávislá a současná díla ve vysílání v roce 2019
V rámci kontroly naplňování požadavků §§ 42–44 zákona o vysílání, které stanoví kvóty pro zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby v televizním vysílání, za rok 2019 na základě podkladů od provozovatelů, byly zaznamenány nedostatky v údajích poskytnutých o programu JOJ Family. Rada rozhodla zahájit s provozovatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 47 odst. 1 písm. a), b) a c) zákona o vysílání, kterého se mohl dopustit tím, že na výzvu Rady předložil pouze údaje o procentuálním zastoupení a celkovém vysílacím čase evropských děl, evropských nezávislých děl a evropských nezávislých děl mladších 5 let na programu JOJ Family v roce 2019, ale neposkytl přehledy identifikující tato díla a jejich výrobce. Provozovatel nereagoval ve lhůtě k vyjádření, a až po vyrozumění o uzavření dokazování v přestupkovém řízení reagoval poskytnutím údajů, které ovšem byly odlišné od jím původně předložených částečných údajů a obsahovaly řadu dalších nesrovnalostí. Provozovatel byl proto uznán vinným z porušení § 47 odst. 1 písm. a), b) a c) zákona o vysílání a byla mu uložena pokuta 50 000 Kč.

Magical roof s. r. o. / JOJ Family – zpřístupňování televizního vysíláním osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019
V rámci kontroly zpřístupňování televizního vysílání osobám se sluchovým a zrakovým postižením v roce 2019 byl monitorován také program JOJ Family. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu žádáno vysvětlení, z jakého důvodu Radě neposkytl informace ohledně zpřístupnění vysílání programu JOJ Family osobám se sluchovým a zrakovým postižením, ačkoli se na vysílání jmenovaného programu vztahuje povinnost uložená ustanovením § 32 odst. 2 zákona o vysílání. Provozovatel na žádost Rady nereagoval a byla mu proto uložena pořádková pokuta ve výši 5 000 Kč. Zároveň Rada provozovatele opětovně požádala o podání vysvětlení ohledně neposkytnutí informací o zpřístupnění vysílání programu JOJ Family. Do konce roku 2020 nebyla věc uzavřena.

Magical roof s. r. o. / JOJ Family – vysílání 10. března 2020 v úseku 12:00–24:00 hodin
Na základě monitoringu obsahu kontinuálního úseku vysílání programu JOJ Family si Rada v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyžádala od provozovatele vysílání vysvětlení k pořadům Krimi a Noviny, které byly vysílány na programu JOJ Family dne 10. března 2020, jestli se jednalo o pořady, které byly ve stejném čase vysílány na slovenském programu JOJ, a to z hlediska podmínky licence, která stanoví, že do vysílání programu JOJ Family nebude přebírána žádná část programu převzatá od jiného provozovatele vysílání. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez dalších kroků.

O2 TV s. r. o. / O2 Sport – označení sponzora pořadu Clavin Collection, 20. června 2020 v 18:20 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož nezajistil, aby obchodní sdělení – označení sponzora pořadu – týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 do 22 hodin.


Vysílání prostřednictvím kabelových systémů, zvláštních přenosových systémů a pozemní vysílání

POLAR televize Ostrava, s. r. o. / Polar – Diskuzní fórum, 20. června 2020 od 18:14 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu rozhodla vyzvat provozovatele k podání vysvětlení, z jakého důvodu neposkytl v pořadu prostor odpůrcům výstavby obchvatu Havířov-Třanovice. Rada se seznámila s podaným vysvětlením a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 31 odst. 3 zákona o vysílání, jelikož v pořadu, ačkoli je koncipován jako diskusní platforma a plánovaná stavba má prokazatelně své odpůrce, dostali prostor pouze zastánci dané stavby.


Vysílání prostřednictvím družice, zvláštních přenosových systémů a pozemní vysílání

MTV NETWORKS s. r. o. / MTV – vysílání 21. října 2019 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání programu MTV nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona. Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků.

MTV NETWORKS s. r. o. / MTV Dance International – vysílání 21. října 2019 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání programu MTV Dance International nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona. Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků.

MTV NETWORKS s. r. o. / Spike – vysílání 21. října 2019 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání programu Spike nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona. Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků.

MTV NETWORKS s. r. o. / MTV Hungary – vysílání 28. listopadu 2019 v úseku 10:00–21:00 hodin
Obsah kontinuálního úseku vysílání byl analyzován v rámci standardního monitoringu. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, jak dlouho vysílání programu dne 28. listopadu 2019 trvalo. Dle informací od provozovatele mělo skončit ve 21:00 hodin, upoutávky však naznačovaly něco jiného. S podaným vysvětlením se Rada seznámila bez dalších kroků.

MTV NETWORKS s. r. o. / Nickelodeon – vysílání 28. listopadu 2019 v úseku 10:00–22:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.

MTV NETWORKS s. r. o. / Nickelodeon – vysílání 28. listopadu 2019 v úseku 10:00–22:00 hodin
Obsah kontinuálního úseku vysílání byl kontrolován komplexně z hlediska zákona a licence. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení ohledně neúplných a zmatečných záznamů, které byly provozovatelem zaslány na žádost Rady o poskytnutí záznamu vysílání. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům.

MTV NETWORKS s. r. o. / Comedy Central Hungary – Family Guy, 30. listopadu 2019 od 6:00 hodin
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl v souvislosti s odvysílaným pořadem vyzván k dodržování přísnějších pravidel obecného veřejného zájmu formulovaných právním řádem Maďarska, konkrétně ve věci zařazování maďarských symbolů věkové klasifikace.

MTV NETWORKS s. r. o. / Prima Comedy Central – vysílání 2. června 2020 v úseku 12:00–24:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání programu Prima Comedy Central nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků.

ŠLÁGR TV, spol. s r. o. / ŠLÁGR TV – vysílání 6.–9. února 2020
Mezi priority, které si stanovila Rada pro rok 2020, patřil monitoring riziková mediální prezentace návykových látek a aktivit podporujících vznik závislostí. V období 6.–9. února 2020 proto Rada provedla monitoring redakčního obsahu i obchodních sdělení na 21 celoplošných televizních programech, mezi kterými byly programy ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT :D, ČT art, NOVA, Nova Cinema, Nova Action, Nova 2, Nova sport 1, Prima, Prima COOL, Prima KRIMI, Prima MAX, Prima love, Prima ZOOM, Televize Barrandov, ŠLÁGR TV, Nickelodeon a O (Óčko). Cílem monitoringu bylo zmapování výskytu audiovizuálních prvků zobrazujících či potenciálně podporujících závislostní chování – Rada se seznámila s výsledky monitoringu bez dalších kroků. Poznatky z monitoringu jsou shrnuty v rámci kapitoly B výroční zprávy.


Vysílání prostřednictvím družice a pozemní vysílání

MWE Networks International s. r. o. / POWER TV – evropská, nezávislá a současná díla ve vysílání v roce 2019
V rámci kontroly naplňování požadavků §§ 42–44 zákona o vysílání, které stanoví kvóty pro zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby v televizním vysílání, za rok 2019 na základě podkladů od provozovatelů, došlo k situaci, kdy provozovatel MWE Networks International s. r. o. tyto údaje o vysílání programu POWER TV neposkytl, což byl problém, který se u tohoto provozovatele již v minulosti opakovaně vyskytl. Rada proto rozhodla zahájit s provozovatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 47 odst. 1 písm. a), b), c) a d) zákona o vysílání. V přestupkovém řízení provozovatel nekomunikoval, Rada ho uznala vinným z porušení § 47 odst. 1 písm. a), b), c) a d) zákona o vysílání a byla mu uložena pokuta 10 000 Kč.


Vysílání prostřednictvím kabelových systémů a družice

Československá filmová společnost, s. r. o. / CS Mystery (dříve kinoSvět) – evropská, nezávislá a současná díla ve vysílání v roce 2019
V rámci kontroly naplňování požadavků §§ 42–44 zákona o vysílání, které stanoví kvóty pro zastoupení evropské nezávislé a současné tvorby v televizním vysílání, za rok 2019 na základě podkladů od provozovatelů, bylo zaznamenáno neplnění podmínky stanovené v licenci, podle které má program CS Mystery (dříve kinoSvět) vysílat více než 60 % evropských děl z celkového vysílacího času, zatímco v roce 2019 dosáhl jejich podíl jen 51,45 %. Rada upozornila provozovatele na porušení licenčních podmínek.

CS filmová, s. r. o. / WAR svět válek – vysílání 21. října 2019 v úseku 12:00–24:00 hodin
Obsah kontinuálního úseku vysílání byl analyzován v rámci standardního monitoringu. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala provozovatele o podání vysvětlení, jakým způsobem naplňuje § 32 odst. 7 písm. c) zákona o vysílání, ukládající provozovatelům povinnost poskytnout divákům programu WAR svět válek (od 1. prosince 2019 CS History) snadný, přímý a trvalý přístup k informaci o tom, že orgánem dohledu nad provozováním televizního vysílání je Rada. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.


Vysílání prostřednictvím zvláštních přenosových systémů

HBO Europe s. r. o. / CINEMAX (Maďarsko) – Langolo szellem (Vif-argent / Burning Ghost / Planoucí duše), 24. července 2020 od 16:45 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada na základě stížnosti z Maďarska zabývala odvysíláním pořadu bez věkové klasifikace na programu CINEMAX na území Maďarska. Program je vysílán na základě licence k televiznímu vysílání prostřednictvím zvláštních přenosových systémů udělené v České republice. Ve věci stížnosti Rada požádala maďarský regulační orgán Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság o informace o pravidlech formulovaných právním řádem Maďarska pro vysílání programů, které jsou koncovému uživateli dostupné na základě písemné smlouvy uzavřené s osobou starší 18 let, a je k nim poskytnuto technické opatření, které této osobě umožňuje omezit přístup k vysílání dětem a mladistvým, v souvislosti s pravidly pro věkovou klasifikaci televizních pořadů v Maďarsku. Do konce roku 2020 nebyla věc uzavřena.

RTM plus s. r. o. / Hunter TV – vysílání 18. září 2020 v úseku 10:00–22:00 hodin
Monitoring obsahu kontinuálního úseku vysílání nepřinesl poznatky o žádném porušení zákona nebo licence. Rada se seznámila s monitoringem bez dalších kroků.


Převzaté vysílání prostřednictvím družice

Canal+ Luxembourg S. àr. l. / převzaté vysílání různých programů prostřednictvím družice – titulky pro sluchově postižené
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Dle § 137 odst. 1 správního řádu Rada požádala poskytovatele satelitního vysílání o podání vysvětlení, zda důsledně šíří titulky pro osoby se sluchovým postižením prostřednictvím satelitního vysílání všech televizních programů, které tuto službu divákům poskytují, zejména pak programů Prima a ČT24 v HD formátu, kde si na absenci titulků stěžovala pisatelka. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

Telly s. r. o. / převzaté vysílání různých programů prostřednictvím družice – titulky pro sluchově postižené
Rada se v rámci souhrnu podání zabývala šířením skrytých titulků pro neslyšící při sekundárním šíření signálu různých programů provozovatelem převzatého vysílání Telly s. r. o. Poskytovatel satelitního vysílání Telly s. r. o. byl v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyzván k podání vysvětlení k šíření titulků pro osoby se sluchovým postižením prostřednictvím satelitního vysílání. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.


Vysílání ze zahraničí do ČR prostřednictvím družice

M7 Group S. A. (Lucembursko) / Skylink 7 – Zmijovisko, 25. června 2020 od 11:10 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a konstatovala, že odvysíláním pořadu Zmijovisko došlo k porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, jelikož pořad obsahoval značně brutální a naturalisticky pojaté scény násilí, jež mohou u nezletilých osob vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti, a tím ohrozit jejich psychický vývoj. Rada zjistila, že program Skylink 7 není v České republice licencován, a učinila kroky ke zjištění provozovatele zodpovědného za obsah vysílání. Následně byl zaslán podnět lucemburskému regulátorovi Autorité Luxembourgeoise Indépendante de l'Audiovisuel (ALIA), do jehož jurisdikce daný program patří, aby vůči provozovateli uplatnil opatření, která budou zárukou, že program Skylink 7, šířený na území České republiky, již nebude porušovat článek 6a směrnice AVMS a § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen. Podrobnější informace o případu je součástí kapitoly B výroční zprávy.

M7 Group S. A. (Lucembursko) / Skylink 7 – Okamžik zkratu, 17. července 2020 od 21:00 hodin 
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Konstatovala, že bylo odvysíláním pořadu porušeno ustanovení § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, jelikož snímek obsahoval značně brutální scény násilí, jež mohou u nezletilých osob vyvolat psychický otřes a následné trvalejší stavy úzkosti, sexuální scény, které mohou způsobit deformovanou představu o sexu a navazování a udržování intimních vztahů, a dále scény zobrazující užívání a prodej drog mladými lidmi, kteří se na základě toho dopouštěli morálně odsouzeníhodných činů, jako je znásilnění, surové útoky apod. Přítomné scény mohly ohrozit psychický vývoj dětí a mladistvých. Rada zjistila, že program Skylink 7 není v České republice licencován, a učinila kroky ke zjištění provozovatele zodpovědného za obsah vysílání. Následně byl zaslán podnět lucemburskému regulátorovi Autorité Luxembourgeoise Indépendante de l'Audiovisuel (ALIA), do jehož jurisdikce daný program patří, aby vůči provozovateli uplatnil opatření, která budou zárukou, že program Skylink 7, šířený na území České republiky, již nebude porušovat článek 6a směrnice AVMS a § 32 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen. Podrobnější informace o případu je součástí kapitoly B výroční zprávy.



Vysílání obchodních sdělení: reklama, označení sponzora, teleshopping

Vysílání obchodních sdělení v roce 2020: reklama, označení sponzora a teleshopping
	období
	reklamní spoty
	označení sponzora
	teleshopping

	leden
	718
	324
	75

	únor
	666
	322
	52

	březen
	776
	288
	88

	duben
	648
	258
	45

	květen
	541
	214
	81

	červen
	583
	256
	102

	červenec
	603
	243
	98

	srpen
	623
	306
	95

	září
	769
	431
	110

	říjen
	801
	350
	114

	listopad
	1049
	537
	136

	prosinec
	730
	398
	97

	celkem
	8507
	3927
	1093



V roce 2020 byla v rámci systematických kontrol všech premiér provedena kontrola 8 507 reklamních spotů, 3927 označení sponzora, 1093 teleshoppingových spotů na programech ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT Art/ČT :D, ČT3, NOVA, Nova 2, Nova Cinema, Nova Action, Nova Gold, Prima, Prima COOL, Prima ZOOM, Prima love, Prima MAX, Prima KRIMI, CNN Prima News, O (Óčko), Óčko STAR, Televize Barrandov, KINO BARRANDOV, BARRANDOV KRIMI, Barrandov NEWS, Nickelodeon, Nick Jr., NickToons, Prima Comedy Central, Retro Music Television, AXN, Cartoon Network, CS Film, CS History, CS Mystery, Discovery Channel, DISNEY CHANNEL, FilmBox, JOJ Cinema, JOJ Family, National Geographic, Rebel, RELAX, TLC, AMC, ŠLÁGR TV, ŠLÁGR 2, Film+, Minimax, Spektrum, Sport 1, SPORT2, TV Paprika, Markíza International, Eurosport 1 a Seznam.cz TV. Celkem tedy bylo monitorováno 13 527 premiér obchodních premiér všech kategorií. Je vhodné poznamenat, že pokud jde o teleshopping, kontrola premiér se týká klasických teleshoppingových spotů, nikoliv tzv. souvislých teleshoppingových bloků o délce 15 minut a více (ve smyslu § 50 odst. 6 zákona o vysílání), které mohou být vysílány nad rámec časových omezení pro reklamu a teleshopping. Obsah těchto bloků je monitorován v rámci standardních forem monitoringu, jako je monitoring obsahu kontinuálních úseků vysílání programů, monitoring na základě screeningu, monitoring na základě stížností atd., případně v rámci monitoringu se specifickým zacílením.

V následujícím přehledu monitoringu obchodních sdělení jsou zachyceny případy projednávané Radou v průběhu roku 2020 v chronologickém řazení podle doby jejich vysílání. Přehled obsahuje především záznamy o analýzách konkrétních obchodních sdělení, které vyplynuly z pravidelných měsíčních kontrol premiér obchodních sdělení. Z celkového objemu premiér podle reklamních dat byla provedena analýza u 24 případů, které Rada projednávala na svých zasedáních v roce 2020. Kromě toho byl systematicky prováděn také monitoring hlasitosti obchodních sdělení. Do tohoto souhrnu jsou zařazeny také případy ze závěrečných měsíců roku 2019, které byly Radou projednány až v rámci roku 2020. Naopak některé výstupy monitoringu obchodních sdělení ze závěru roku 2020, zejména z periodických analýz za měsíce září až prosinec 2020, budou Radou projednávány až v rámci roku 2021, přičemž záznamy o nich budou součástí výroční zprávy za příští rok.


Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov, BARRANDOV KRIMI, KINO BARRANDOV – 1. září 2019, 28. září 2019 a 29. září 2019
Rada se věcí zabývala na základě širšího monitoringu vysílání obchodních sdělení týkajících se humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti mezi 6. a 22. hodinou. Rada projednala obchodní sdělení s motivem Clavin Collection, která byla odvysílána dne 1. září 2019 v čase 16:08:39 hodin na programu Televize Barrandov, dne 28. září 2019 v čase 18:40:23 hodin na programu BARRANDOV KRIMI a dne 29. září 2019 v čase 16:46:24 hodin na programu KINO BARRANDOV, a rozhodla vydat provozovateli vysílání programů, společnosti Barrandov Televizní Studio a. s., upozornění na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin.

AMC Networks Central Europe s. r. o. / SPORT2, Sport1 Czechia and Slovakia, Film+, AMC CHANNEL CENTRAL AND EASTERN EUROPE, Spektrum – 9., 25., 26., 28. a 29. září 2019
Rada se věcí zabývala na základě širšího monitoringu vysílání obchodních sdělení týkajících se humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti mezi 6. a 22. hodinou. Bylo zjištěno, že obchodní sdělení s motivem Clavin Collection byla odvysílána na programu SPORT2 dne 9. září 2019 v čase 7:49:15 hodin, na programu Sport1 Czechia and Slovakia dne 25. září 2019 v čase 12:54:29 hodin, na programu Film+ dne 26. září 2019 v čase 7:50:55 hodin, na programu AMC CHANNEL CENTRAL AND EASTERN EUROPE dne 28. září 2019 v čase 12:48:12 hodin a na programu Spektrum dne 29. září 2019 v čase 15:26:55 hodin. Rada věc projednala a provozovateli vysílání programů, společnosti AMC Networks Central Europe s. r. o., vydala upozornění na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin.

Československá filmová společnost, s. r. o. / CS Film a kinoSvět (nyní CS Mystery) – 12. září 2019 a 24. září 2019
Rada se věcí zabývala na základě širšího monitoringu vysílání obchodních sdělení týkajících se humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti mezi 6. a 22. hodinou. Během monitoringu obchodních sdělení byla zjištěna odvysílání obchodního sdělení s motivem Clavin Collection v nepovolené době, které bylo odvysíláno dne 12. září 2019 v čase 13:25:15 hodin na programu CS Film a dne 24. září 2019 v čase 14:23:19 hodin na programu kinoSvět. Poté, co se s nimi Rada seznámila, vydala provozovateli vysílání programů, společnosti Československá filmová společnost, s. r. o., upozornění na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin.

CS filmová, s. r. o. / WAR svět válek (nyní CS History) – 24. září 2019
Rada se věcí zabývala na základě širšího monitoringu vysílání obchodních sdělení týkajících se humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti mezi 6. a 22. hodinou. Rada projednala obchodní sdělení s motivem Clavin Collection, které bylo odvysíláno dne 24. září 2019 v čase 12:21:31 hodin na programu WAR svět válek, tedy v nedovolené době, a vydala provozovateli vysílání programu upozornění na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin.

Digital Broadcasting s. r. o. / Rebel – 29. září 2019
Rada se věcí zabývala na základě širšího monitoringu vysílání obchodních sdělení týkajících se humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti mezi 6. a 22. hodinou. Rada se seznámila s dalším obchodním sdělením s motivem Clavin Collection, které bylo odvysíláno v nepovolené době dne 29. září 2019 v čase 15:23:14 hodin na programu Rebel, a vydala provozovateli vysílání programu upozornění na porušení upozornění na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin.

Barrandov MUZIKA, s. r. o. / Barrandov NEWS – 30. září 2019
Rada se věcí zabývala na základě širšího monitoringu vysílání obchodních sdělení týkajících se humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti mezi 6. a 22. hodinou. V rámci monitoringu bylo objeveno obchodní sdělení s motivem Clavin Collection, které bylo odvysíláno dne 30. září 2019 v čase 17:22:44 hodin na programu Barrandov NEWS. Poté, co se s ním Rada seznámila, vydala provozovateli vysílání programu upozornění na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin.

Studio Moderna, s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping 3V1 WELLNEO MASÁŽNÍ PŘÍSTROJ na programu Nova Gold, 11. listopadu 2019 od 11:51 hodin, a teleshopping delimano na programu Nova Gold, 11. listopadu 2019 od 12:00 hodin
Rada se případem zabývala v rámci pravidelného monitoringu a v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu rozhodla vyzvat zadavatele, aby v rámci podání vysvětlení doložil, v jakém období byly uvedené produkty prodávány za částky, které v rámci dotyčných obchodních sdělení udal jako původní ceny před slevou. Rada se seznámila s podaným vysvětlením bez dalších kroků.

Telemedia Interactv Production Home Limited (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Rychlá hra
Rada se v rámci souhrnu podání zabývala některými informacemi podávanými divákům v rámci teleshoppingu Rychlá hra obecně při vysílání tohoto teleshoppingu. Rada v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu rozhodla vyžádat od zadavatele teleshoppingu podání vysvětlení, jakým způsobem se hlášky, které zazněly při volání na telefonní číslo, jež bylo propagováno v rámci teleshoppingu Rychlá hra a bylo uvedeno v Pravidlech hry na webových stránkách, shodovaly s Pravidly hry, podle kterých je hráč vybraný do živého vysílání soutěže ve studiu kontaktován až zpětně. Rada rovněž rozhodla vyžádat od zadavatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení, z jakého důvodu bylo v rámci teleshoppingu Rychlá hra vysílaném na programu Televize Barrandov a v Pravidlech hry na webových stránkách uvedeno, že propagace časopisu Sedmička začala 1. července 2019 a skončila 31. prosince 2019, ačkoli teleshoppingová kampaň běžela na televizním programu Televize Barrandov i v roce 2020, a konkrétně zda u volajících v roce 2020 vznikl nárok na předplatné časopisu, mají možnost ho uplatnit a využívat. S podanými vysvětleními se Rada seznámila bez dalších kroků.

Československá filmová společnost, s. r. o. / CS Mystery – 4. ledna 2020, 20:00–22:00 hodin
Rada se seznámila s výsledky systematického monitoringu hlasitosti obchodních sdělení na programu CS Mystery. Skutečnost, že se Rada s analýzou pouze seznámila bez dalšího, znamená, že hladiny hlasitostí obchodních sdělení byly v souladu se zákonem.

Telemedia InteracTV Production Home Limited  (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Rychlá hra, 6. ledna 2020 od 9:45 hodin na programu Televize Barrandov
Rada se obchodním sdělením zabývala v rámci souhrnu podání. Od zadavatele teleshoppingu bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, zda za čerpání služby Rychlá hra účtoval všem zákazníkům jednorázovou cenu za uskutečněný hovor dle platných obchodních podmínek, či zda byl hovor zpoplatněn v závislosti na délce hovoru. Po seznámení s vysvětlením provozovatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

FAST ČR (zadavatel obchodního sdělení) – reklama na televizi Philips v PLANEO Elektro, 8. ledna 2020 od 18:26:48 hodin na programu NOVA
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Na základě stížnosti, v níž pisatelka uvedla, že prodejna PLANEO Elektro v Hradci Králové nenabízela po dobu proklamované slevové akce televizi Philips, Rada v souladu § 137 odst. 1 správního řádu požádala zadavatele obchodního sdělení o vysvětlení, kolik kusů televizoru bylo na prodejnách k dispozici. Zadavatel Radě poskytl statistiku skladových zásob, protokol České obchodní inspekce o provedeném šetření, nabývací doklad k televizoru a výpis ze systému, jež dokládá uskutečněný prodej televizoru na pobočce v Hradci Králové. Rada se s vyjádřením zadavatele seznámila a rozhodla o odložení věci.

WHITE ELEPHANT s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – obchodní sdělení Bílý slon – Diaprevent, 31. ledna 2020 od 16:38 hodin na programu ŠLÁGR 2
Rada se obchodním sdělením zabývala v rámci souhrnu podání. Se zadavatelem reklamy bylo zahájeno řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 5d odst. 2 zákona o regulaci reklamy, kterého se mohl dopustit tím, že se ve verbální složce reklamy objevilo tvrzení, že doplněk stravy Bílý slon – Diaprevent efektivně kompenzuje glykemii a pomáhá tak při obtížích diabetu, reklamou tak byl vedle léčivého účinku deklarován i preventivní účinek produktu před onemocněním souvisejícím s diabetem. V průběhu řízení bylo prokázáno, že se zadavatel dopustil porušení ustanovení § 5d odst. 2 zákona o regulaci reklamy. Rada uznala zadavatele vinným a za přestupek mu uložila pokutu ve výši 100 000 Kč.

Barrandov Televizní Studio a. s. / BARRANDOV KRIMI – 28. února 2020, 20:00–22:00 hodin
Rada se seznámila s výsledky systematického monitoringu hlasitosti obchodních sdělení na programu BARRANDOV KRIMI. Skutečnost, že se Rada s analýzou pouze seznámila bez dalšího, znamená, že hladiny hlasitostí obchodních sdělení byly v souladu se zákonem.

Barrandov Televizní Studio a. s. / Televize Barrandov – 15. března 2020
V rámci pravidelného monitoringu bylo objeveno obchodní sdělení s motivem Clavin Collection – Slavia, které bylo odvysíláno dne 15. března 2020 v čase 21:09:44 hodin na programu Televize Barrandov. Poté, co se s ním Rada seznámila, vydala provozovateli vysílání programu upozornění na porušení ustanovení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin.

Stanice O, a. s. / O (Óčko) – 27. března 2020, 20:00–22:00 hodin
Rada se seznámila s výsledky systematického monitoringu hlasitosti obchodních sdělení na programu O (Óčko). Přestože v tomto případě nebyla hladina hlasitosti měřených obchodních sdělení v souladu se zákonem, ale jejich odvysílání bylo ve výsledku tišší, než je zákonem stanoveno, nerozhodla Rada v tomto případě o dalším postupu. Dále se věcí nezabývala.

WHITE ELEPHANT s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – 28. března 2020
Rada projednala obchodní sdělení s motivem Bílý slon – močové cesty, které bylo odvysíláno dne 28. března 2020 v čase 17:58:41 hodin na programu ŠLÁGR TV a rozhodla v této věci zahájit se zadavatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 5d odst. 2 zákona o regulaci reklamy, dle čl. 7 odst. 3 a 4 písm. a) Nařízení EP a Rady (EU) č. 1169/2011, kterým se stanoví, že informace o potravině nesmějí připisovat jakékoli potravině vlastnosti umožňující zabránit určité lidské nemoci, zmírnit ji nebo ji vyléčit, ani na tyto vlastnosti odkazovat, včetně související reklamy. Řízení nebylo ke konci roku 2020 ukončeno.

Mast-Jaegermeister CZ s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – 30. března 2020
Rada se seznámila s obchodním sdělením s motivem Tullamore Dew, které bylo odvysíláno dne 30. března 2020 v čase 7:49:00 hodin na programu Prima, a rozhodla zahájit se zadavatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy, jelikož obchodní sdělení mohlo být v rozporu s dobrými mravy, neboť explicitně vyjádřeným morálně-společenským apelem na jednotnost, odstranění bariér, zlepšení mezilidských vztahů či blízkost mezi lidmi různého původu spojovalo dosažení těchto potřeb s konzumací alkoholu. Řízení nebylo ke konci roku 2020 ukončeno.

Telemedia Interactv Production Home Limited (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Rychlá hra, 31. března 2020 od 9:50 hodin na programu Televize Barrandov
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Divák ve stížnosti kritizoval vysokou cenu hovoru na speciálně zpoplatněnou linku a naznačoval, že operátor účtoval 95 Kč nikoliv za hovor, ale za minutu, což by odporovalo prezentovaným obchodním podmínkám služby. Rada požádala podle § 137 odst. 1 správního řádu zadavatele teleshoppingu o podání vysvětlení. Zadavatel uvedl, že volajícím účtuje 95 Kč za hovor, nicméně aby mohl daný případ prověřit a podrobněji se k němu vyjádřit, potřebuje informaci o telefonním čísle. Rada od stěžovatele získala souhlas s poskytnutím osobních údajů a znovu zadavatele požádala podle § 137 odst. 1 správního řádu o vysvětlení k doplněné stížnosti. Z odpovědi zadavatele vyplynulo, že stěžovatel na telefonní linku zavolal celkem osmkrát, což odpovídalo celkové ceně hovorů přibližně 800 Kč. Rada naznala, že uvedeným jednáním nedošlo k porušení zákona. S vysvětlením se seznámila a rozhodla o odložení věci.

ViacomCBS Networks International Czech s. r. o. / Nickleodeon a Nick Jr. – reklama na doplňky stravy v období 13.–19. dubna 2020
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od provozovatele bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, z jakého důvodu na programech, šířených na území Rumunska, vysílal reklamu propagující doplňky stravy, přestože rumunská právní úprava reklamu na doplňky stravy na dětských programech zakazuje. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

Alpiq Retail CZ s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – reklama na tzv. zelenou elektřinu, 14. dubna 2020 od 10:14:54 hodin na programu Prima
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel byl v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyzván k podání vysvětlení ohledně tvrzení, která se objevila v reklamě zaměřené na tzv. zelenou elektřinu, konkrétně vyjádření „Víte, kolik vaše elektřina denně vyprodukuje uhelného kouře?“ a „Teď už si dál škodit nemusíte.“ Po seznámení s vysvětlením se Rada rozhodla se zadavatelem obchodního sdělení zahájit řízení o přestupku pro možné porušení § 2 odst. 1 písm. b) zákona o reklamě, protože zadaná reklama může být nekalou obchodní praktikou podle zvláštního předpisu, tj. podle ustanovení § 5 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Zadavatel následně podal žádost o poskytnutí detailu stížnosti a informace o subjektu, který Radě stížnost v souvislosti s reklamou podal. Tato žádost byla odložena. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

Emporia Style s. r. o. / KLENOT TV – teleshoppingová nabídka mobilního telefonu Blaupunkt, 28. dubna 2020 od 14:42 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala teleshoppingovou nabídkou mobilního telefonu na teleshoppingovém programu KLENOT TV. Vzhledem k možným nesrovnalostem v obsahu teleshoppingu Rada na základě § 7a odst. 4 a 5 zákona o regulaci reklamy vyzvala provozovatele vysílání, který byl zároveň šiřitelem obchodního sdělení, ke sdělení osoby, která si u něj šíření předmětného obchodního sdělení objednala, a ke sdělení zadavatele a zpracovatele obchodního sdělení. Jelikož provozovatel na výzvu nereagoval, Rada s ním zahájila řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 7a odst. 4 zákona o regulaci reklamy, kterého se mohl dopustit tím, že na výzvu Rady nesdělil ve stanovené lhůtě údaje o osobě zadavatele a zpracovatele reklamy, respektive teleshoppingu, a údaje o osobě, která u něj šíření reklamy objednala. V řízení o přestupku Rada uznala provozovatele jako šiřitele obchodního sdělení vinným z porušení ustanovení § 7a odst. 4 zákona o regulaci reklamy, kterého se dopustil tím, že jakožto šiřitel obchodního sdělení – teleshoppingu – s přímou nabídkou mobilního telefonu Blaupunkt, odvysílaného dne 28. dubna 2020 od 14:42 hodin na programu KLENOT TV, na výzvu Rady nesdělil ve stanovené lhůtě údaje o osobě zadavatele a zpracovatele předmětného teleshoppingu, respektive nesdělil údaje o osobě, která u něj šíření reklamy objednala. V souladu s ustanovením § 43 odst. 2 zákona o odpovědnosti za přestupky Rada od uložení správního trestu upustila, neboť již samotné projednání věci před správním orgánem považovala za postačující k nápravě. Zároveň ovšem Rada rozhodla vyžádat od provozovatele v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu podání vysvětlení k danému teleshoppingovému bloku, a to o doložení v něm tvrzených skutečností, že původní cena nabízeného mobilního telefonu Blaupunkt TX01 je 48 159 Kč, že výrobcem nabízeného mobilního telefonu je skutečně společnost Blaupunkt, když dle veřejně dostupných zdrojů společnost Blaupunkt zanikla v roce 2016, a konečně, že nabídka telefonu Blaupunkt TX01 probíhající v předmětném teleshoppingu byla skutečně množstevně omezená, když v dalších zaznamenaných odvysíláních téhož teleshoppingu byl identický produkt nabízen se stejným výchozím množstvím 30 kusů a se stejným tvrzením, že je to obrovská premiéra. Do konce roku 2020 nebyla věc uzavřena.

Fytobiotech s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – 1. května 2020
Rada se seznámila s obchodním sdělením – označením sponzora pořadu s motivem Virostop, které bylo odvysíláno dne 1. května 2020 v čase 20:13:26 hodin na programu ČT1, a v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu vyžádala od zadavatele podání vysvětlení, na jakém základě bylo v rámci obrazové složky sdělení užito označení Swiss quality a zároveň o poskytnutí veškerých informací a podkladů, na jejichž základě bylo užito tohoto spojení v rámci předmětného obchodního sdělení. Ke konci roku 2020 nebyla věc uzavřena.

RAPETO a. s. (zadavatel obchodního sdělení) – 4. května 2020
Během pravidelného monitoringu bylo zachyceno obchodní sdělení s motivem Ferda vitamíny, které bylo odvysíláno dne 4. května 2020 v čase 15:12:26 hodin na programu Nova Cinema. Poté, co se s ním Rada seznámila, zahájila se zadavatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy, neboť mohlo dojít k porušení povinnosti, aby reklama, prostřednictvím které je propagován doplněk stravy, obsahovala zákonný text doplněk stravy. Řízení nebylo ke konci roku 2020 ukončeno.

Pivovary Staropramen s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – 8. května 2020
V rámci monitoringu bylo objeveno obchodní sdělení s motivem Staropramen, které bylo odvysíláno dne 8. května 2020 v čase 9:22:19 hodin na programu Prima ZOOM. V tomto případě Rada rozhodla zahájit řízení o přestupku se zadavatelem pro možné porušení § 4 písm. e) zákona o regulaci reklamy, dle kterého reklama na alkoholické nápoje nesmí tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů, jelikož reklama vyvolávala dojem, že jedním ze způsobů, jak se lze vyrovnat s nestandardní, složitou situací, je konzumace alkoholu. Ke konci roku 2020 nebylo řízení ukončeno.

Telemedia InteracTV Production Home Limited (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Klenot TV, 19. května 2020 od 23:50 hodin na programu BARRANDOV KRIMI
Rada se pořadem zabývala v rámci souhrnu podání. Od poskytovatele služby bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení k obsahu stížnosti, spočívající v tvrzení diváka, že nebyl přepojen do studia, ačkoli k tomu splnil všechny podmínky, a nikdo jiný v danou dobu rovněž přepojen nebyl. Po seznámení s vysvětlením společnosti Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

Plzeňský Prazdroj, a. s. (zadavatel obchodního sdělení) – obchodní sdělení Pilsner Urquell – První pivo je na nás, 22. května 2020 od 15:34 hodin na programu Nova Action
Rada se obchodním sdělením zabývala v rámci souhrnu podání. Od zadavatele reklamy bylo podle § 137 odst. 1 správního řádu vyžádáno vysvětlení, zda Hotel Praha v Novém Jičíně, zapojený do akce První pivo je na nás, která je propagována prostřednictvím reklamy Pilsner Urquell – První pivo je na nás, zákazníkům v souladu s informacemi prezentovanými reklamou deklarované první pivo zdarma nabízel, případně z jakých důvodů tak nečinil. Po seznámení s vysvětlením zadavatele Rada nepřistoupila k dalším krokům a věc odložila.

FTV Prima, spol. s r. o. / Prima KRIMI – 6. června 2020, 19:00–21:00 hodin
Rada se seznámila s výsledky systematického monitoringu hlasitosti obchodních sdělení na programu Prima KRIMI. Skutečnost, že se Rada s analýzou pouze seznámila bez dalšího, znamená, že hladiny hlasitostí obchodních sdělení byly v souladu se zákonem.

Jaromír Soukup Shop, s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – 16. června 2020
V rámci pravidelného monitoringu bylo zachyceno obchodní sdělení – teleshopping s motivem Soukup shop, v němž byly prezentovány produkty ZDROVIT MUSCOAKTIV RAPID, Forfemina, Zdrovit MaxiMag cardio, Zdrovit MaxiMag hořčík, Acerola Plus Star a Detritin kids, odvysílané dne 16. června 2020 v čase 14:20 hodin na programu Televize Barrandov. Rada jej projednala a rozhodla zahájit se zadavatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy, neboť mohlo dojít k porušení povinnosti, aby reklama obsahovala zákonný text doplněk stravy. Řízení nebylo ke konci roku 2020 ukončeno.

Good Nature s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – 21. června 2020
Rada se seznámila s obchodním sdělením – teleshoppingem s motivem Express Diet – Chilliburner, v jehož rámci byl nabízen produkt s názvem Chilliburner, který byl odvysílán dne 21. června 2020 v čase 13:58:25 hodin na programu Prima, a rozhodla zahájit se zadavatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 5d odst. 3 zákona o regulaci reklamy, jelikož v předmětném obchodním sdělení nebyl uveden povinný text doplněk stravy. Řízení nebylo ke konci roku 2020 ukončeno.

Plzeňský Prazdroj, a. s. (zadavatel obchodního sdělení) – 22. června 2020
Rada se seznámila s obchodním sdělením s motivem Gambrinus – vyšší stupeň, odvysílaným dne 22. června 2020 v čase 15:07:01 hodin na programu Prima. Rada v tomto případě v souladu s § 137 odst. 1 správního řádu požádala zadavatele o podání vysvětlení, kolik procent alkoholu obsahují jednotlivé druhy piva Gambrinus. Do konce roku 2020 nebyla věc uzavřena.

GlaxoSmithKline, s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – reklama Panadol, premiéra na programu Nova Cinema, 1. července 2020 v úseku 7:20:30–7:20:50 hodin
V rámci souhrnu podání se Rada zabývala odvysíláním obchodního sdělení na přípravky Panadol Novum a Panadol Extra Novum. Rada požádala Státní ústav pro kontrolu léčiv o stanovisko ve věci stížnosti na televizní reklamu Panadol Novum a Panadol NovumExtra. Dále Rada požádala podle § 7a zákona o regulaci reklamy zadavatele reklamy o poskytnutí záznamu všech mutací reklam propagujících přípravky Panadol v televizním vysílání v období od 1. do 31. července 2020 na programech NOVA, Nova 2, Nova Cinema a Nova Action. Do konce roku 2020 nebyla věc uzavřena.

Emporia Style Kft. (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Klenot TV, nabídka kosmetiky K‘Derm, 16. července 2020 od 00:11 hodin na programu BARRANDOV KRIMI
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Zadavatel odvysílal dva téměř totožné teleshoppingové bloky Klenot TV – 16. a 17. července 2020, přičemž oba byly označeny nápisem živě. Diváci po jejich zhlédnutí mohli nabýt mylného dojmu, že je nabídka kosmetiky K’Derm mimořádná a dočasná. Rada se zadavatelem zahájila řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení § 2 odst. 1 písm. b) zákona o reklamě, kterého se mohl dopustit zadáním teleshoppingu, který může být nekalou obchodní praktikou podle zvláštního předpisu, tj. podle ustanovení § 4 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele, respektive klamavým konáním podle § 5 odst. 1) tohoto zákona. Teleshopping obsahoval věcně nesprávné informace, byl tedy nepravdivý. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

Emporia Style Kft. (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Klenot TV, nabídka kosmetiky K‘Derm, 17. července 2020 od 00:38 hodin na programu BARRANDOV KRIMI
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Zadavatel odvysílal dva téměř totožné teleshoppingové bloky Klenot TV – 16. a 17. července 2020, přičemž oba byly označeny nápisem živě. Diváci po jejich zhlédnutí mohli nabýt mylného dojmu, že je nabídka kosmetiky K’Derm mimořádná a dočasná. Rada se zadavatelem zahájila řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení § 2 odst. 1 písm. b) zákona o reklamě, kterého se mohl dopustit zadáním teleshoppingu, který může být nekalou obchodní praktikou podle zvláštního předpisu, tj. podle ustanovení § 4 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele, respektive klamavým konáním podle § 5 odst. 1) tohoto zákona. Teleshopping obsahoval věcně nesprávné informace, byl tedy nepravdivý. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

Emporia Style s. r. o. / KLENOT TV – teleshopping s nabídkou parfémů Khalis, 1. srpna 2020 od 8:26 hodin
Rada se tímto případem zabývala v rámci souhrnu podání. Provozovatel vysílání, společnost Emporia Style s. r. o., byl jako šiřitel obchodního sdělení – teleshoppingu s přímou nabídkou parfémů značky Khalis, vyzván ke sdělení zadavatele tohoto sdělení. Na základě sdělení se Rada rozhodla se zadavatelem teleshoppingu, společností Emporia Style Kft, zahájit řízení o přestupku pro možné porušení ustanovení § 2 odst. 1 písm. b) zákona o reklamě, respektive ustanovení § 5 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele, čehož se mohl dopustit zadáním teleshoppingového bloku s přímou nabídkou parfémů značky Khalis, který může být nekalou obchodní praktikou, neboť obsahoval věcně nesprávnou a tedy nepravdivou informaci, že program KLENOT TV je jediným prodejcem značky Khalis pro Českou a Slovenskou republiku. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

SHISHA ORIGINAL s. r. o. (zadavatel obchodního sdělení) – 2. srpna 2020
Během kontroly premiér bylo zachyceno obchodní sdělení – oznámení sponzora pořadu s motivem SHISHA ORIGINAL, které bylo odvysíláno dne 2. srpna 2020 v čase 19:00:32 hodin na programu Óčko. Rada jej projednala a rozhodla zahájit se zadavatelem řízení o přestupku pro možné porušení § 3 odst. 1. zákona o regulaci reklamy, neboť odvysílané obchodní sdělení obsahovalo propagaci vodních dýmek, ačkoli reklama na tabákové výrobky a rovněž sponzorování, jehož účelem nebo přímým či nepřímým účinkem je reklama na tabákové výrobky, jsou zákonem zakázány. Ke konci roku 2020 nebyla věc uzavřena.

Stanice O, a. s. / O (Óčko) – 2. srpna 2020
V rámci pravidelné kontroly bylo objeveno obchodní sdělení – oznámení sponzora pořadu s motivem SHISHA ORIGINAL, které obsahovalo propagaci vodních dýmek, odvysílané dne 2. srpna 2020 v čase 19:00:32 hodin na programu Óčko. Poté, co jej Rada projednala, upozornila provozovatele vysílání na porušení § 48 odst. 1 písm. g) zákona o vysílání, neboť porušil povinnost nezařazovat do vysílání obchodní sdělení týkající se cigaret, jiných tabákových výrobků, elektronických cigaret nebo náhradních náplní do nich.

Stanice O, a. s. / O (Óčko), Óčko STAR – 6. srpna 2020 a 21. srpna 2020
V rámci pravidelného monitoringu premiér obchodních sdělení byla objevena skutečnost, že dne 6. srpna 2020 v čase 20:15:58 hodin na programu Óčko a dne 21. srpna 2020 v čase 11:28:14 hodin na programu Óčko STAR byly odvysílány upoutávky na pořad Pozitivní vibrace (mutace 1 a mutace 2) a bezprostředně po nich pak oznámení sponzora pořadu s motivem Růžový slon, přičemž se jednalo o obchodní sdělení, v jehož rámci byly propagovány erotické výrobky. Rada věc projednala a vydala provozovateli vysílání upozornění na porušení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, neboť porušil povinnost zajistit, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 hodin do 22 hodin. Ke konci roku nebylo upozornění provozovateli doručeno.

Magical roof s. r. o. / JOJ Family – 15. srpna 2020, 19:00 – 21:00 hodin
Rada se seznámila s výsledky systematického monitoringu hlasitosti obchodních sdělení na programu JOJ Family. Skutečnost, že se Rada s analýzou pouze seznámila bez dalšího, znamená, že hladiny hlasitostí obchodních sdělení byly v souladu se zákonem.

Lidl Česká republika (zadavatel obchodního sdělení) – reklama na pečivo La Lorraine v prodejnách Lidl, 12. října 2020 od 6:01:32 hodin na programu Prima ZOOM
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Na základě stížnosti, v níž pisatel zpochybňoval tvrzení o českém původu droždí v pečivu La Lorraine, Rada dle § 137 odst. 1 správního řádu požádala zadavatele o vysvětlení, zda může doložit, že je nabízené zboží skutečně vyráběné z droždí pocházejícího z České republiky. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

FTV Prima spol. s r. o. / CNN Prima News – reklama Arginmax, 27. října 2020 od 21:56:35 hodin
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání a rozhodla upozornit provozovatele na porušení ustanovení § 49 odst. 1 písm. c) zákona o vysílání, jelikož nezajistil, aby obchodní sdělení týkající se erotických služeb, erotických výrobků a humánních léčivých přípravků nebo doplňků stravy na podporu sexuální výkonnosti nebyly zařazovány do vysílání v době od 6 do 22 hodin.

Emporia Style Kft. (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Klenot TV, 3. listopadu 2020 od 9:27 hodin na programu BARRANDOV KRIMI
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Analýza ukázala, že určitou část teleshoppingu uváděla stejná moderátorka, která v tutéž dobu provázela Rychlou hrou na programu Televize Barrandov. Oba teleshoppingové bloky se kryly mezi 10:17 a 10:50 hodin reálného času a oba byly prezentovány jako živé přenosy. Zadavatel se mohl dopustit nekalé obchodní praktiky podle § 2 odst. 1 písm. b) zákona o reklamě, resp. dle ustanovení § 4 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Rada přistoupila k žádosti o podání vysvětlení podle § 137 odst. 1 správního řádu, zda se skutečně jednalo o přímý přenos. Současně Rada se zadavatelem zahájila řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení povinnosti stanovené § 5d odst. 2 zákona o reklamě, dle čl. 7 odst. 3 a 4 písm. a) Nařízení EP a Rady (EU) č. 1169/2011, kterým se stanoví, že informace o potravině nesmějí připisovat jakékoli potravině vlastnosti umožňující zabránit určité lidské nemoci, zmírnit ji nebo ji vyléčit, ani na tyto vlastnosti odkazovat, včetně související reklamy. Do předmětného obchodního sdělení byla zařazena část propagující doplněk stravy MultiLady, v níž byly uvedeny audiovizuální prvky, které ve svém celku evokovaly léčebný účinek doplňku stravy MultiLady při onemocnění pohybového aparátu, zlomeninách, bolestech, nespavosti, osteoporóze aj. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen. 

Telemedia Interactv Production Home Limited (zadavatel obchodního sdělení) – teleshopping Rychlá hra, 3. listopadu 2020 od 9:51 hodin na programu Televize Barrandov
Rada se případem zabývala v rámci souhrnu podání. Analýza ukázala, že teleshopping uváděla stejná moderátorka, která v tutéž dobu provázela Klenot TV na programu BARRANDOV KRIMI. Oba teleshoppingové bloky se kryly mezi 10:17 a 10:50 hodin reálného času a oba byly prezentovány jako živé přenosy. Zadavatel se mohl dopustit nekalé obchodní praktiky podle § 2 odst. 1 písm. b) zákona o reklamě, resp. dle ustanovení § 4 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Rada přistoupila k žádosti o podání vysvětlení, zda se skutečně jednalo o přímý přenos. Případ nebyl do konce roku 2020 uzavřen.

